لذت موسیقی اصیل ایرانی را با اشتیاق دل پذیرا باشید

شجریان:‌ رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد مخالف ممنوعیت من از کار هستند
تاریخ : پنج شنبه 20 اسفند 1394
 
 محمدرضا شجریان در آخرین و جدیدترین گفتگویش گفت: همراهی با مردم همیشه هزینه داشته است اما من کاری را از روی مصلحت و منفعت انجام نمی دهم که منتظر فایده باشم

به گزارش ایران آنلاین، نکات مهم این مصاحبه به نقل از هم میهن در پی می آید:

* در بسیاری از مواقع هم با علم به اینکه این ماجرا می تواند برایم مشکلاتی به وجود بیاورد انجامش داده ام

* هیچ وقت چه در کار هنری و چه در رفتارهای اجتماعی ام علتی باعث نشده است تا کاری برخلاف آنچه دوست دارم و فکر می کنم رفتار درستی است - همراهی با مردم - انجام دهم

* شاید می توانم بگویم خیلی وقت ها
 


:: موضوعات مرتبط: محمد رضا شجریان، خبرنامه، ،

ادامه مطلب
خداحافظی «رهبری» از ارکستر سمفونیک
تاریخ : سه شنبه 18 اسفند 1394

  با خداحافظی «رهبری» از ارکستر سمفونیک رقم خورد

سرنوشت مبهم وعده رئیس‌جمهور
 

شرق: علی رهبری در نامه‌ای با ارکستر سمفونیک تهران خداحافظی کرد. او در این نامه چهار نفر را دلیل استعفایش عنوان کرده. با توجه به انتقادهای چند ماه اخیر او مبنی بر پرداخت‌نشدن حقوق نوازندگان، سرنوشت این ارکستر که احیای آن، وعده رئیس‌جمهور بود، در ابهام قرار می‌گیرد.
احیای ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک تهران یکی از وعده‌های حسن روحانی در هنگام انتخابات ریاست‌جمهوری بود. این دو وعده محقق شد و ارکستر سمفونیک تهران پس از سه سال 



:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،

ادامه مطلب
تشييع پيكر شيدا جاهد از مقابل تالار وحدت
تاریخ : سه شنبه 11 اسفند 1394

 

 

شيدا جاهد ديگر براي زنان نمي‌خواند. او يكشنبه‌شب، نهم اسفند يكي، دو ساعتي مانده به نيمه‌شب پس از چندروز بستري‌شدن در بيمارستان به دليل ابتلا به سرطان درگذشت.شيدا جاهد، از خوانندگان موسيقي سنتي ايران، ساعت ٢٢ روز يكشنبه، نهم اسفند در بيمارستان لاله تهران درگذشت. او مبتلا به بيماري سرطان بود كه در چندروز گذشته به كما رفت. پیکر جاهد قرار است صبح ١٢ اسفند از تالار وحدت تشييع شود تا در قطعه‌ هنرمندان بهشت‌زهرا (س) به خاک سپرده شود.مسعود جاهد، همسر اين هنرمند، به مهر گفت: «در این چند شبی که همسرم به کما رفته بود تعدادی از مسئولان و هنرمندان جویای حال وی بودند اما چون خودم چندان راغب نبودم این فضا تبدیل به یک فضای رسانه‌ای شود که شاید تعدادی از دوستان تصور کنند قصد مانور تبلیغاتی دارم تمام تلاش خود را انجام دادم که در این مدت نیز در بی‌سروصداترین شکل ممکن کارها انجام شود».او ادامه داد: «من دیگر گله و شکایت آنچنانی از کسی ندارم، هر انتقاد و شکایتی بود سال‌ها قبل به دولتمردان اعلام کردم اما آنها هیچ توجهی به خواسته‌های من نداشتند و اعلام کردند که همسرم نمی‌تواند کاری تولید کند. حتی وقتی همسرم به این بیماری مهلک دچار شد باز هم شکایتی نکردم و با وجود اینکه هزینه‌های درمان وی بسیار سرسام‌آور بود، تلاش کردم بدون گله و حاشیه‌سازی در کنار همسرم باشم. البته بعدها که دولت عوض شد بسیار خوشحال شدم که تیم آقای مرادخانی و دفتر موسیقی به همسرم مجوز دادند تا در کنار هم بتوانیم سه آلبوم را تولید کنیم؛ موضوعی که در زمان خود به‌نوعی ساختارشکنی به حساب می‌آمد».



:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،

شرایط موسیقی از همه هنرها بدتر است
تاریخ : پنج شنبه 17 دی 1394

ادامه مطلب
انتقاد تند پورتراب از علیزاده: اگر نیاز مالی داشت اینگونه صحبت نمی‌کرد
تاریخ : چهار شنبه 16 دی 1394

 مصطفی کمال پورتراب

خانه موسیقی پس از اعتراض حسین علیزاده و اعلام استعفای خود از شورای عالی؛ جلسه‌ای به ریاست محمدرضا شجریان ترتیب داد که باتوجه به خبری که از این نشست روی سایت خانه موسیقی قرار گرفته؛ می‌توان محوریت اصلی آن را اظهارات اخیر علیزاده دانست.

شورای عالی خانه موسیقی با وجود اعتراض صدها هنرمند در طول چند ماهه اخیر؛ سرانجام با اعتراض حسین علیزاده تشکیل جلسه داد اما آنچنان که مشخص است؛ این شورا هم از حسین علیزاده و صدها هنرمند معترض دیگر حمایت نکرده است.

مصطفی کمال پورتراب یکی از کسانی بود که در این جلسه حضور داشت. او درباره استعفای حسین علیزاده می‌گوید: آقای علیزاده اگر می‌خواستند استعفا بدهند؛ باید نامه می‌نوشتند. این شورا افراد متخصصی دارد و آقای علیزاده هم به عنوان عضو شورا نمی‌توانستند اینگونه انصراف دهند.

او ادامه می‌دهد: من صحبت‌های آقای علیزاده را در روزنامه خواندم. ایشان می‌گویند ۲ سال پیش استعفا دادند در حالی که یک سال و نیم پیش در جلسه حضور داشتند. خانه موسیقی؛ خانه افراد سرشناس کشور است. حسین علیزاده به جای اینکه مسائل را با مطبوعات و مردم درمیان بگذارد، باید این مسائل را با مسئولان خانه موسیقی مطرح کند که مشکلات حل شود.

وی با بیان اینکه جلسه شورای عالی برگزار شد تا به علیزاده بگوییم استعفا نداده‌ای؛ مطرح می‌کند: ما برای آقای علیزاده احترام قائلیم. اما آقای علیزاده در صحبت‌هایشان گفته بودند اگر همه اعضای خانه موسیقی حق عضویت پرداخت کنند؛ خانه موسیقی نیازمند حمایت دولت نمی‌شود درحالی که خودشان می‌دانند همه اعضا، حق عضویت نمی‌پردازند. خانه موسیقی ناچار از این است که با دولت ارتباط داشته باشد بعد هم مگر ارتباط با دولت چه ایرادی دارد؟

پورتراب در پایان می‌گوید: من خیلی برای حسین علیزاده احترام قائلم اما ایشان از موضع بالا صحبت می‌کنند. اگر علیزاده نیاز مالی داشت، صحبت‌هایش فرق می‌کرد. کسی که شکمش پر است، از شکم خالی چه خبری دارد. ایشان فقط کنسرت می‌دهد. آیا حسین علیزاده از وضعیت دانشگاه‌ها خبر دارد؟ آیا می‌داند که اکثر اساتید دانشگاه شایستگی تدریس را ندارند؟ به عقیده من اگر هم قرار است دولت را نقد کنیم، بهتر است در این ابعاد باشد.

 

درحالی که پورتراب به عنوان یکی از اعضای شورای عالی می‌گوید این جلسه تشکیل شد تا به حسین علیزاده بگوییم استعفا نداده؛ در بند بیست و چهارم اساسنامه خانه موسیقی آورده شده: غیبت غیرموجه سه جلسه متوالی، فوت و یا بیماری صعب‌العلاج و سفر بیش از شش ماه هر یک از اعضاء در حکم استعفا تلقی گردیده و یکی از اعضاء علی‌البدل به تشخیص رییس شورا جانشین او خواهد شد.

در نتیجه حسین علیزاده براساس صحبت‌های پورتراب هم مدت‌هاست که از شورای عالی انصراف داده است. اما نکته اینجاست که خانه موسیقی همچنان نمی‌خواهد پاسخگو باشد و به علیزاده می‌گوید تا مشکلاتش را در خانه موسیقی مطرح کند. در حالی که سخن پیشتر به منتقدان دیگر خانه موسیقی گفته شد اما هیچگاه نه مجال پرسش به آنان دادند و نه خانه موسیقی پاسخگوی این افراد بود.

در نهایت به نظر می‌رسد عدم پاسخگویی چنان در میان مسئولان خانه موسیقی بنا شده که حتی اعتراض حسین علیزاده هم نمی‌تواند آن‌ها را به پاسخگویی درباره اقداماتشان وادار کند.



:: موضوعات مرتبط: حسین علیزاده، خبرنامه، ،

حسین علیزاده از سمت دبیری شورای عالی خانه موسیقی استعفا داد.
تاریخ : چهار شنبه 16 دی 1394

 «شورای محترم عالی خانه موسیقی


با سلام

بنا بر تجربه‌ای که طی سه سال گذشته در شورای عالی خانه موسیقی داشته‌ام، روحیات و اصول فکری خود را در راستای آن ندیده، لذا بدون آن که کتبا استعفایی تقدیم کنم، بدون جنجال از آن کناره‌گیری کرده‌ام. با کمی دقت به بیانه‌ی رسمی شورای عالی خانه موسیقی، به روشنی می‌توان دریافت که اعضای شورا در جریان تمام امور خانه نیستند.

نمونه‌ی آن عدم اطلاع مسؤولان خانه موسیقی از غیبت این جانب است که پس از گذشت حدود ۱۸ ماه همان‌طور که در بیانیه درج شده (خرداد ۹۳ آخرین جلسه شورا) آن را در وب‌سایت رسمی خانه اعلان داشته‌اند.

اینجانب با ارادت و علاقه‌ای که نسبت به اعضای شورای عالی خانه موسیقی دارم، اشارات مختصری را به شرایط مربوطه بیان می‌کنم:

*نقش شورای عالی خانه موسیقی در خانه موسیقی چیست؟

*آیا شورایی که در ۱۸ ماه گذشته یک یا دو نوبت تشکیل جلسه داده (البته بدون حضور این جانب) می‌تواند شورای موثری در حل موضوعات، بخصوص این دوره خانه موسیقی باشد؟

*آیا شورا، شورایی تشریفاتی نیست که فقط در شرایط بحران با تلاش هیئت مدیره تشکیل جلسه داده تا سپری مناسب برای مشکلات خانه باشد؟

*آیا رئیس و اعضای شورا در مسائل ریز و درشت موسیقی کشور و خانه موسیقی به‌طور بی‌طرفانه قرار می‌گیرند، تا حضوری موثر برای راه حل موضوعات داشته باشند؟

اگر اهمیت موضوع برای شما عزیزان بستگی به استعفای کتبی اینجانب از خانه خود را دارد، اینجانب حسین علیزاده، عضو و دبیر شورای عالی خانه موسیقی، استعفای رسمی و کتبی خود را اعلان داشته و آرزوی موفقیت برای شما عزیزان، در راه اعتلای موسیقی کشور را دارم.

با احترام

حسین علیزاده

شانزدهم دی‌ماه هزار و سیصد و نود و چهار»
 


:: موضوعات مرتبط: حسین علیزاده، خبرنامه، ،

گدایی از دولت را کنار بگذاریم
تاریخ : سه شنبه 15 دی 1394

 

علی رهبری در مورد وضعیت این روزهای ارکستر سمفونیک:

 

 ارکستر سمفونیک تهران باز هم به میان خبرها آمد؛ این‌بار اما نه به‌واسطه اجراهایی که در برنامه‌ آن تعیین شده بود بلکه به‌واسطه مشکلاتی که هنوز یک‌سال از بازگشایی آن نگذشته، به سراغش آمده است.
بازگشایی ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران، وعده رئیس‌جمهور به اهالی موسیقی بود که ٢٥ اسفند سال گذشته با آمدن علی رهبری به ایران محقق و ارکستر بازگشایی شد. رهبری فارغ‌التحصیل آکادمی وین و دارای مدال طلای مسابقات جهانی رهبری ارکستر در فرانسه، چک و اسلواکی، دارای بالاترین نشان هنری از چک، اسلواکی، بلژیک و اسپانیاست و رهبر بیش از ۱۲۰ ارکستر سمفونیک است. او ١٠ سال قبل هم برای رهبری ارکستر سمفونیک تهران به ایران آمده بود که به گفته خودش به دلیل بی‌مهری‌هایی که دید، بازگشت. او اما از اسفند سال گذشته مدیریت هنری ارکستر سمفونیک تهران را برعهده گرفته است و در شهریو



:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،

ادامه مطلب
آرامش خاطر با موسیقی سنتی
تاریخ : دو شنبه 14 دی 1394

 آرامش خاطر در افرادی که موسیقی اصیل گوش می‌دهند بیشتر است

فرکانس موسیقی ایرانی در حدود ۴۰ تا ۷۰ درسی بل است، لذا آرامش خاطر بیشتری را برای افراد به وجود می‌آورد.
از آن جایی که در موسیقی سنتی، شعر، ملودی، تن، آهنگ و ریتم بسیار آرام است موجب ارتعاشات عجیب و غریب در هر دو نیم کره مغز نشده و تعادل عصب‌های سمپاتیک و پاراسمپاتیک حفظ می‌شود.
گوش دادن به موسیقی پر سر و صدا و خشن موجب تخریب قوای ذهنی می‌شود، از این رو گوش دادن به چنین موسیقی‌هایی، اصول حساس زندگی اعم از هضم، جذب، دفع و ضربان قلب را به سمت بیماری‌های جسمی و روانی سوق می‌دهد.
امواج موسیقی خشن و تند ۱۱۰ دسی بل به بالاست، آهنگ تند و سریع این نوع از موسیقی‌ها و بالا بودن امواج آن، سیستم دفاعی عضلات گوش داخلی فلج می‌شود.
اثرات مثبت گوش دادن به موسیقی سنتی: کاهش استرس، بالا رفتن آستانه تحمل، ایجاد نشاط و تقویت حافظه از اثرات مثبت آن هستند


:: موضوعات مرتبط: مقالات موسیقی، خبرنامه، ،

کنسرت ارکستر سمفونیک تهران لغو شد
تاریخ : پنج شنبه 10 دی 1394

 کنسرت ارکستر سمفونیک تهران لغو شد
شرق:اجرای ارکستر سمفونیک تهران که قرار بود روزهای ٩ و ١٠ دی  در تالار وحدت برگزار شود‌، به درخواست مدیر هنری این ارکستر لغو شد. روابط‌عمومی بنیاد رودکی با تأیید این مطلب به ایسنا گفت: اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری «ارول اردینچ» با اجرای سولیست ویلنسل، ‌«پیتر باران» که قرار بود ٩ و ١٠دی در تالار وحدت برگزار شود‌، لغو شد. علی رهبری، مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران، علت لغو این اجرا را دراختیار‌نداشتن امکانات و سالن تمرین مناسب و در نهایت پایین‌آمدن کیفیت اجرا عنوان کرد.



:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،

آسیب‌شناسی آواز در گفت‌وگو با غلامرضا رضایی:
تاریخ : چهار شنبه 25 آذر 1394

 ردیف‌ها آیه مطلق نیستند

شرط انصاف را در صحبت‌هایش رعایت می‌کند حتی اگر خودش ذی‌نفع نباشد. سخت‌گیر است و شاید به خاطر همین از روزمرگی و هیاهوی رسانه به دور بوده. «نخواستم خود را آلوده برخی بازی‌ها کنم». یکی از دلایل پیشرفت‌نکردن آواز را تحجر و تعصب همکاران خود می‌داند و می‌گوید: تحجر و تعصب فکری در متولیان آواز بسیار است. خودخواهی و خودپرستی‌ها باعث شده که این اتفاق بیفتد. کلا آواز پیشرفت نکرده است. «راه برون‌رفت از این مشکل و معضل را هم‌اندیشی می‌داند. از نگاه غلامرضا رضایی ردیف‌های موسیقی آیه مطلق نیست که از آسمان آمده باشد». هرکس 


:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،

ادامه مطلب

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.



 



360 رنگ
شرح غزلهای حافظ
صفحه اصلی
آرشیو مطالب
عناوین مطالب

ابزار هدایت به بالای صفحه