لذت موسیقی اصیل ایرانی را با اشتیاق دل پذیرا باشید

بانوان موسيقي ايران ساز خود را کوک مي‌کنند
تاریخ : شنبه 14 آذر 1394

 

بانوان موسيقي ايران ساز و آواز خود را براي آغازين روزهاي زمستان کوک خواهند کرد و سالن‌هاي پايتخت براي چند اجراي مختلف فقط ميزبان بانوان خواهد بود. به گزارش ايسنا، گروه موسيقي «راستان» 11 دي‌ماه قطعاتي از موسيقي اصيل ايراني را در فرهنگسراي نياوران اجرا خواهند کرد. خواننده اين گروه فاطمه ساغري است و آزاده اميري‌تبار نيز سرپرستي گروه را برعهده دارد. گروه «راستان» ساعت 13:30 روي صحنه خواهد رفت و قيمت بليت‌هاي اجرا نيز 50 هزار تومان تعيين شده‌ است. علاقه‌مندان موسيقي سنتي و محلي مي‌توانند 14 و 15 دي‌ماه شاهد اجراي گروه «کاليوه» در فرهنگسراي نياوران باشند.

در اين کنسرت قطعاتي از موسيقي کُردي، بختياري، آذري، گيلکي و خراساني به خوانندگي يسنا خوش‌فکر و زهره کدخدازاده اجرا خواهد شد. سرپرستي گروه نيز بر عهده سارا احمدي است. اين کنسرت هر روز ساعت 14 و با بليت‌هاي 50 هزارتوماني روي صحنه خواهد رفت. اما سيمين غانم که معمولا يکي از پرمخاطب‌ترين کنسرت‌هاي بانوان را در تهران برگزار مي‌کند، 18، 24 و 25 دي‌ماه در تالار وحدت با هوادارانش ديدار خواهد کرد. غانم در اين اجرا قطعات خاطره‌انگيزش را براي بانوان اجرا مي‌کند. کنسرت سيمين غانم هر روز ساعت 15 برگزار خواهد شد و بهاي بليت‌ها 30 تا 90 هزارتومان تعيين شده‌اند. فرهنگسراي نياوران 7 دي‌ماه نيز ميزبان گروه موسيقي «نهال» خواهد بود که قطعاتي از موسيقي ايراني را به خوانندگي ليلا نجفي روي صحنه مي‌رود. اين کنسرت ساعت 21 برگزار مي‌شود و براي حضور در اين اجرا بايد بليت 40 هزارتوماني تهيه کرد. اين در حالي است که پري ملکي نيز 27 آذرماه با همراهي گروه «خنيا» در تالار وحدت روي صحنه خواهد رفت. البته اين کنسرت ويژه بانوان نيست و به صورت هم‌خواني برگزار خواهد شد.



:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،

آواز «تفتی» با آموزه‌های مشکاتیان
تاریخ : شنبه 14 آذر 1394

 آواز «تفتی» با آموزه‌های مشکاتیان

 

شرق: امیرمحمد تفتی، آوازخوانی است که بهمن‌ماه ١٣٤٨ در یزد متولد شد. از کودکی در محضر پدر به فراگیری تلاوت قرآن پرداخت. با شروع مقطع دبیرستان به‌طورجدی فراگیری هنر موسیقی و آواز را دنبال کرد و نزد اصغر حج‌فروش و اصغر حسینی، گوشه‌های آوازی و برخی تصانیف را آموخت که حاصلش کسب مقام اول کشوری در اردوهای رامسر و نیشابور بود. با ورود به دانشگاه



:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،

ادامه مطلب
برخورد قانوني با خوانندگاني که با شبکه‌هاي ماهواره‌اي همکاري دارند
تاریخ : پنج شنبه 12 آذر 1394

  
سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي:
 برخورد قانوني با خوانندگاني که با شبکه‌هاي ماهواره‌اي همکاري دارند  
 

سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: با خوانندگاني که با شبکه‌هاي ماهواره‌اي و معاند نظام همکاري و ارتباط دارند، برخورد قانوني مي‌شود و به خوانندگاني که به‌طور عامدانه و رسمي با اين شبکه‌ها همکاري داشته‌اند به‌راحتي مجوز داده نخواهد شد.

به گزارش ايسنا، حسين نوش‌آبادي درباره ممنوعيت فعاليت برخي خوانندگان، گفت: هنرمندان ما بايد مراقب باشند آثار و محصولات هنري‌شان مورد تعرض قرار نگيرد و ناخواسته براي خودشان مشکل درست نکنند. اين‌که آثار آن‌ها از شبکه‌هاي تلويزيوني، راديويي، ماهواره‌اي و معاند نظام پخش مي‌شود، في‌نفسه جرم نيست، چون بسياري از اين شبکه‌ها بدون اطلاع و رضايت صاحب اثر، اقدام به انتشار آثار مي‌کنند. حرف ما با کساني است که آگاهانه با شبکه‌هاي ماهواره‌اي خارجي مصاحبه مي‌کنند يا براي محصولات‌شان با آن‌ها ارتباط دارند. تذکرات لازم به آن‌ها داده شده و اگر بر اين همکاري اصرار کنند، برخورد قانوني صورت مي‌گيرد و براي گرفتن مجوز و اجراهاي بعدي با مشکل روبه‌رو مي‌شوند.



:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،

ادامه مطلب
همايون شجريان در آيين نکوداشت شمس تبريزي:
تاریخ : پنج شنبه 12 آذر 1394

ادامه مطلب
گفت‌وگوی مفصل استاد حسین علیزاده با «بهار» از موسیقی
تاریخ : یک شنبه 8 آذر 1394

 حسین علیزاده درباره ثبت «تار» ایرانی به نام آذربایجان گفت: وقتی یونسکو تار آذری را به نام کشور آذربایجان ثبت می‌کند ابتدا از اهمیت این ساز در آن جامعه مطمئن شده است. فکر کنید ما ساز تار را ببریم یونسکو و بگوییم نشان دادن تصویر این شی کراهت دارد. خودتان را بگذارید جای کارشناس‌های یونسکو؛ وقتی می‌بینند وضعیت یک ساز در ایران این‌گونه است و در یک کشور دیگر از نهایت احترام برخور‌دار است، حق را به کدام کشور می‌دهید.

 
 
به گزارش نامه، حسین علیزاده در این‌ سال‌ها سکوت پیشه نکرده است. سخن می‌گوید و انتقاد می‌کند. علیزاده در گفت‌وگوی مفصل با «بهار» از موسیقی فیلم، ارکستر ملی و فعالیت‌هایش گفته است. آنچه در ادامه می‌خوانید اهم صحبت‌های علیزاده است:


:: موضوعات مرتبط: حسین علیزاده، خبرنامه، ،

ادامه مطلب
دریغا و دردا
تاریخ : پنج شنبه 28 آبان 1394
دریغا و دردا
شهرام ناظری

«معینی‌کرمانشاهی» یکی از بازماندگان شعر و ادب پارسی بود که طبیعتا فقدانشان ضایعه بزرگی، هم برای شهر ما، کرمانشاه و هم ضایعه بزرگی برای کشورمان ایران است. حضور ارزشمندشان برای موسیقی این سرزمین گران‌قدر بود و فقدانشان بار سنگینی بر قافله ادب و هنر ایران گذاشت؛ آن‌هم در این وانفسای قحط‌الرجال. دریغا و دردا که قدر مفاخر ملی، در دوران حیاتشان دانسته نمی‌شود؛ به‌خصوص کسانی همچون «معینی‌کرمانشاهی» که در راه ارتقای فرهنگ و ادب قدم‌های ارزشمندی برداشتند.
بزرگان و مفاخر این مرزوبوم یک‌به‌یک از بین می‌روند. بی‌آنکه آب از آب تکان بخورد؛ ‌بی‌آنکه قدر آنها را بدانیم؛ ‌بی‌آنکه برکت حضور بودنشان را در صحنه فرهنگ و ادب کشور درک کرده باشیم. عبدالحسین زرین‌کوب رفت، ‌زریاب خویی رفت، ‌اخوان‌ثالث و شاملو رفتند.
دکتر ایرج افشار را از دست دادیم و دیگر بزرگان هم بر این منوال. آنها هم که هنوز هستند را قدر نمی‌گذاریم.
شفیعی‌کدکنی‌ها، محمدعلی موحد‌ها و تنی چند از مفاخر هنوز زنده هستند. آنها همواره در گوشه‌ای جان و عمر خویش را در گرو فرهنگ این مرزوبوم نهاده‌اند و ما همچنان پنبه غفلت در گوش بی‌خبر مانده‌ایم. با قدرناشناسی‌مان گوهری همچون بهرام بیضایی را رها کرده و از حضور آن گنج روان بی‌نصیب مانده‌ایم و سعادت برخورداری از آن گنج را به دانشگاه برکلی و آمریکا سپرده‌ایم. دریغا و دردا. چراغی که به خانه رواست... .



:: موضوعات مرتبط: شهرام ناظری، خبرنامه، ،

وداع با «معینی‌کرمانشاهی»
تاریخ : پنج شنبه 28 آبان 1394

  شرق: معینی‌کرمانشاهی بدون آنکه «شاهکار» خود را به پایان ببرد، رفت. او سه‌شنبه‌شب، ٢٦ آبان، به دلیل کهولت سن در بیمارستان جم در تهران درگذشت.
رحیم معینی‌کرمانشاهی اگرچه نقاشی و روزنامه‌نگاری را نیز تجربه کرد اما به‌واسطه نوشتن و سرایش شعر مشهور شد. او که نوه «حسین‌خان معین‌الرعایا» و مؤسس تکیه معاون‌الملک بود، در ١٥ بهمن ١٣٠٤ در کرمانشاه متولد شد و بعد از ٨٩ سال زندگی، شامگاه سه‌شنبه، ٢٦ بهمن، در بیمارستان جم در تهران درگذشت. علی جنتی، وزیر ارشاد، 



:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،

ادامه مطلب
روح‌الله خالقی به روایت فرهاد فخرالدینی
تاریخ : پنج شنبه 21 آبان 1394

  فرهاد فخرالدینی از همان نسلی می‌آید که خاطره گذشتگان موسیقی را به‌همراه دارد. او که حالا خودش از چهره‌های موسیقی ایرانی به‌شمار می‌آید و رهبری ارکستر موسیقی ملی را برعهده دارد، از روزگاری یاد می‌کند که روح‌الله خالقی، پایه‌گذار هنرستان موسیقی ملی، انجمن موسیقی ملی و رهبر ارکستر «گل‌ها» بود. امروز، ٢١ آبان سالروز درگذشت خالقی است؛ موسیقی‌دانی که در ٥٩ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان معده در سال ١٣٤٤ درگذشت و اکنون در ظهیرالدوله آرمیده است. به همین بهانه به سراغ فخرالدینی، یکی از همکاران و دوستان او، رفتیم تا مروری کوتاه بر میراث خالقی انجام دهیم.

‌چرا با وجود گذشت نیم‌قرن از درگذشت روح‌الله خالقی، جایگاه او همچنان در موسیقی ما حفظ شده است؟



:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،

ادامه مطلب
چهاردهمین جشن خانه موسیقی
تاریخ : پنج شنبه 25 مهر 1392

 

 
بيانيه «خانه موسيقي» خواستار شد
تشكيل دادگاه ويژه هنرمندان براي رعايت «كپي رايت»
 

چهاردهمین جشن خانه موسیقی یک بیانیه نداشت. صحبت‌های داریوش پیرنیاکان هرچند بعد از قرائت بیانیه انجام شد، اما کمتر از آن هم نبود و اعضای خانه موسیقی همان‌طور که در نشست مطبوعاتی آن نیز اعلام شده بود، آمده بودند تا تقاضاها و خواسته‌های خود را به دولت تدبیر و امید منتقل کنند.  «شب موسیقی» که عنوان چهاردهمین جشن خانه موسیقی نام داشت، 22مهر با حضور محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، حسین علیزاده، فرهنگ شریف، هوشنگ ظریف، حسین دهلوی، داوود گنجه‌ای، حسام‌الدین سراج، حافظ ناظری و... در تالار وحدت برگزار شد.  داریوش پیرنیاکان، دبیر و سخنگوی خانه موسیقی در بخشی از این برنامه با انتقاد از اینکه هرسال بیانیه خانه موسیقی را نوشته و تقریبا بیشتر حرف‌ها در آن تکرار شده است، گفت: «موقع آمدن به این مراسم با خود گفتم امسال بیانیه را نمی‌گویم چون باید مسایل و مشکلات موسیقی را بیان کنیم. فکر کردم لازم است امروز خواسته‌هایمان را بگوییم و زمستانی را که 34سال است بر موسیقی می‌گذرد، بازگو کنیم.» پیرنیاکان سپس به نادیده‌گرفتن مجوز کنسرت‌ها در شهرستان‌ها و چرخه اقتصاد موسیقی اشاره کرد: «وزارت ارشاد برای برگزاری کنسرت در شهرستان مجوز صادر می‌کند اما مدیرکل همان شهرستان، مانع برپایی کنسرت می‌شود. وقتی ارکستر سمفونیک و ملی را از بین می‎برند، جوان‎های ما کجا باید کار کنند؟» این نوازنده تار یکی از راه‌های به‌رسمیت‌شناختن موسیقی را نشان‌دادن آلات موسیقی در تلویزیون دانست و افزود: «در کجا نوشته‌اند موسیقی حرام است؟ فقها باید
توضيح دهند که چرا می‌گویند موسیقی حرام است؟ دکتر شریعتی هم گفته است که آیه‌ای در قرآن درباره حرام‌بودن موسیقی وجود ندارد. ضمن اینکه در فقه شیعه اجتهاد برای این است که مسایل را با شرایط روز تبیین کنند.» پیرنیاکان که با تشویق حضار روبه‌رو شده بود، یکی دیگر از خواسته‌های خانه موسیقی را پخش‌شدن صدای بانوان عنوان کرد: «نیمی از جمعیت موسیقی ما بانوان هستند. چه زمانی به آنها اجازه می‌دهند که صدایشان پخش شود؟» او درحالی که خواستار احیای ارکستر سمفونیک و ملی بود، با این تذکر مواجه شد که مدت سخنرانی‌اش به اتمام رسیده و به همین دلیل سخنانش را اینگونه به اتمام رساند: «به من گفتند وقت کم است اما هروقت حرف حق بزنی وقت کم است.»
آزاد گذاشتن هنرمندان
اما پیش از آن، ژاله صادقیان که اجرای مراسم را برعهده داشت، به قرائت بیانیه خانه موسیقی پرداخت. در بخشی از این بیانیه آمده بود

 



:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،

ادامه مطلب
کنسرت همایون شجریان
تاریخ : چهار شنبه 27 شهريور 1392

کنسرت همایون شجریان با نام «هوای گریه» که پیش از این به مدت دو روز در تاریخ 28 و 29 شهریورماه تمدید شده بود، اکنون به دلیل استقبال علاقه‌مندان قرار است این کنسرت برای بار سوم در روز 30 شهریور سال‌جاری در دو نوبت با قطعاتی از«دفتر دل»، «سکوت»، «افسونگر» و «تو کیستی» از اشعار فریدون مشیری،«هوای گریه» و «فریاد غم» از اشعار سیمین بهبهانی، «غمگسار»، «غریبانه» از اشعار هوشنگ ابتهاج، روی صحنه برج میلاد برود.        



:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.



 



360 رنگ
شرح غزلهای حافظ
صفحه اصلی
آرشیو مطالب
عناوین مطالب

ابزار هدایت به بالای صفحه