لذت موسیقی اصیل ایرانی را با اشتیاق دل پذیرا باشید

شجریان در نشست نمایشگاه سازهای ابداعی‌اش:
تاریخ : یک شنبه 17 شهريور 1392

 

  شرایط فراهم شود، کنسرت می‌دهم
 
ازدحام، از یک پیشنهاد شروع شد. مسوولان برگزاری نشست مطبوعاتی از خبرنگاران خواستند تا عکسی دسته‌جمعی بگیرند اما کسی نمی‌دانست همین ایده می‌تواند پایان یک نشست خبری را مانند مراسم فرش قرمز فیلم‌های سینمایی کند. سرها به این‌سو و آن‌سو می‌رود تا مقابل دوربین جای بگیرند. اصلا مهم نیست کسی که کنارشان ایستاده، چند دقیقه قبل همکاری محسوب می‌شد که شانه‌به‌شانه‌اش در حال نوشتن بود. ازدحامی که شکل گرفته، تنها یک دغدغه دارد، آن هم گرفتن عکس با محمدرضا شجریان؛ خواننده‌ای که دو سال است به میان خبرنگاران نیامده. موضوع نشست خبری شجریان که صبح دیروز، 16 شهریور در خانه موسیقی برگزار شد، برپایی دومین نمایشگاه سازهای ابداعی‌اش بود؛ اما همین موضوع بهانه‌ای شد تا یکی از اولین سوال‌هایی که از او پرسیده می‌شود، درباره برگزاری دوباره کنسرت در ایران باشد. تقریبا شش سال از آخرین باری که شجریان در کشورش روی صحنه رفت، می‌گذرد. بسیاری از خبرنگاران با اظهار خوشحالی از حضور دوباره او در جمع خود می‌خواهند بدانند، چه زمانی می‌توانند شاهد برپایی کنسرتی تازه از استاد آواز باشند. شجریان پاسخ می‌دهد: «اگر شرایط مناسبی فراهم شود، مشتاقم روی صحنه بروم.»
از دوران دبیرستان نجاری می‌کردم
استاد آواز ایران در ابتدای نشست به ذکر دلایل ساخت سازهای ابداعی خود پرداخت: «در موسیقی سنتی اساتید بزرگی داریم که سازها را به زیباترین شکل نواختند و ما با آن صداها زندگی کردیم. آنچه مرا به ساخت‌ ساز وادار کرد و انگیزه‌ام برای شروع این کار شد، موسیقی ارکستری کشور ماست. در ارکسترهای ما سازهای سنتی به‌طور کامل جوابگو نیستند و از طرفی تعدادشان کم است مخصوصا سازهایی برای صداهای بم نداشتیم اما در موسیقی غربی برای صداهای بم سازهای کنترباس و ویلن‌سل وجود دارند.» شجریان در توضیح بیشتر این مشکل افزود: «نوازنده‌هایمان دوست داشتند سازهای بم هم داشته باشند. بنابراین طی سال‌های اخیر این انگیزه در من به وجود آمد تا در کنار سازهایی چون عود، سنتور و دیگر سازهای زهی تجربه‌هایی را کسب کنم. به نظرم این سازهای ابداعی، خواهرهای مهربانی برای سازهای سنتی هستند.» او در مورد اینکه چرا زودتر این سازها را به نمایش نگذاشته، گفت:


:: موضوعات مرتبط: محمد رضا شجریان، خبرنامه، ،

ادامه مطلب
گفتاری منتشرنشده از روح‌الله خالقی درباره حسین قوامی
تاریخ : چهار شنبه 13 شهريور 1392

 
 
 
متن زیر، سخنان منتشرنشده زنده‌یاد روح‌الله خالقی است که سال 1340 در تالار روزنامه «کیهان» درباره ارزش و مقام هنری استاد قوامی (فاخته‌ای) ایراد شد. در این مراسم هنرمندان و شاعرانی چون حسینقلی‌خان مستعان، بنان، جلیل شهناز، احمد عبادی، علی تجویدی، فرامرز پایور، فرهنگ شریف، پرویز یاحقی، همایون خرم، آذر پژوهش، فخری نیکزاد، فروغ فرخزاد و احمد شاملو حضور داشته‌اند.
 
خواننده‌ای که دیگر تکرار نمی‌شود
 
* * *
در سال‌های اخیر بر عکس دوران گذشته، کلمات «هنر و هنرمند» خیلی متداول و بر زبان مردم جاری شده‌اند. این، خود، دلیل علاقه مردم به هنر و هنرمندان است. ولی از طرف دیگر در استعمال کلمه «هنرمند» در اغلب موارد بسیار زیاده‌روی شده؛ چنانچه در مورد موسیقی هرکس نغمه‌ای خوانده یا مضرابی و آرشه‌ای به سیم کشیده هنرمند نامیده شده است؛ و چون اینجا یکی از بزرگ‌ترین موسسات مطبوعاتی کشور ماست مخصوصا باید این نویسندگان مجلات متوجه این موضوعات شده‌ باشند. روزی نیست که در مجلات ما مطالب بسیار پیش‌پاافتاده‌ای درباره عده‌ای معدود از اهل هنر نوشته نشود یا درباره کسانی که شایستگی کافی در باب هنر ندارند مباحث بی‌موضوع به میان نیاید؛ مباحثی که هیچ ارتباطی با هنر ندارند.
تصور می‌کنم که از این پس بهتر است نویسندگان ارجمند مخصوصا در این ایام که توجه مردم به هنرها جلب شده، دیگر کلمات هنر و هنرمند را در مورد خاص آن به‌ کار برند و فی‌المثل یک طفل دبستانی را که در تلویزیون برای همسالان خود سرود می‌خواند هنرمند خطاب نکنند؛ زیرا نیل به مقام واقعی هنر کاری بس دشوار است و از عهده همه‌کس برنمی‌آید، استعداد و کوشش و زحمت و کار مداوم و تحصیل و همت و پشتکار می‌خواهد و چون متاسفانه زندگانی هنرمند در کشور ما درست تامین نمی‌شود، کمتر کسی به‌دنبال کاری که این همه زحمت می‌خواهد و بی‌اجرا می‌ماند، می‌رود. به همین جهت هنرمندان واقعی کشور ما معدود و محدود‌ند. ولی ما خوشبختانه امروز درباره یکی از هنرمندان به‌معنای صحیح کلمه در اینجا گفت‌وگویی داریم. این مجلس تشکیل شده است که از یکی از هنرمندان نخبه کشور خود تجلیل کنیم. او کسی نیست جز استاد حسین قوامی (فاخته‌ای) از موسیقیدان‌های ممتاز که کسی نیست که آواز دلنشین و دلربای ایشان را نشنیده باشد. به‌راستی ایشان از گل‌های سرسبد برنامه «گلها»ی رادیو ملی ایران هستند. در بزرگی مقام هنری ایشان همین‌بس که ما امروز در این بین بیش از یکی، دو نفر امثال ایشان نداریم. اینکه گفتم آقای قوامی (فاخته‌ای) هنرمند، به‌معنای واقعی این کلمه هستند از این جهت است که علاوه بر مقام ممتاز هنری از نظر سجایای اخلاقی نیز ایشان از هنرمندان شاخصند. زیرا خلق‌وخوی خوش موجب می‌شود هنرمندی که متصف به این صفات است در جامعه طرف احترام قرار گیرد. قوامی، شخصیتی محجوب، متواضع، خوش‌خلق و مهربان دارد. این صفات هنر او را دوچندان جلوه داده است. همیشه گفته‌اند که هنر باید هنرمند را متصف به اخلاق حمیده و صفات ممتاز کند و اگر غیر از این باشد بی‌فایده است. هنرمندانی هستند که پایبند قوانین اخلاقی و مزایای معنوی و روحی‌اند که مقام ایشان را در بین اقران و امثال ممتازتر کرده است. باری استاد حسین قوامی، سال‌هاست شنوندگان رادیو را به نام مستعار «فاخته‌ای» محفوظ می‌کند. البته بسیاری از کسانی که آواز دلپذیر ایشان را شنیده‌اند خودشان را از نزدیک ندیده‌اند و این هم به این جهت است که هنوز هنرمندان ما در انزوا به‌سر می‌برند.
 
گفت‌وگوی «شرق» با علیرضا قوامی، فرزند ارشد حسین قوامی (فاخته‌ای)
فاخته‌ای که بر آبادي کوکو می‌زند
کامران مالکی
24سال از درگذشت او می‌گذرد. صدایش اما، گاه‌به‌گاه در اماکن عمومی شنیده می‌شود. صدایی پرقدرت که هیچ‌گاه از یادها نخواهد رفت. صحبت از «حسین قوامی» است؛ خواننده‌ای که بیش از نیم قرن به موسیقی ایرانی خدمت کرد و همواره از مقامی والا برخوردار بود. اشعار را آنچنان واضح می‌خواند که هر شنونده‌ای می‌توانست آن را بفهمد، احساس کند و به آن علاقه‌مند شود. این گفت‌وگو با فرزند بزرگ او، علیرضا قوامی (فریبرز) صورت گرفته که هم اینک در «ونکوور» کانادا زندگی می‌کند. علیرضا قوامی متولد 1321 در تهران است.  او سال 1367 به کانادا مهاجرت کرد. پس از آن، هرازچندگاهی به تهران سفر می‌کند.

‌پدر در زمینه آواز به چه خوانندگانی گرایش داشت و تا چه حد در پختگی هنری و درخشش بعضی از خوانندگان، اثرگذار بود؟

 



:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،

ادامه مطلب
برپايي نمايشگاه سازهاي ابداعي استاد بزرگ موسيقي سنتي
تاریخ : چهار شنبه 13 شهريور 1392

 شجريان: موسيقي ايراني به سازها و صداهاي تازه نياز دارد

 

گروه فرهنگي‌: دومين نمايشگاه سازهاي ابداعي استاد محمدرضا شجريان از 22 تا 28 شهريور به همت شرکت فرهنگي - هنري دل‌آواز، در خانه هنرمندان ايران برگزار مي‌شود.

اين نمايشگاه شامل خانواده صراحي در 4 اندازه (شاه صراحي، صراحي باس، صراحي آلتو، صراحي سوپرانو)، خانواده شهرآشوب در 4 اندازه (شه‌بانگ، شه‌نواز، شهرآشوب آلتو، شهر آشوب سوپرانو)، سبو، دل و دل در 2 اندازه (دل و دل آلتو، دل و دل سوپرانو)، خانواده سازهاي مضرابي (ساغر، باربد، کرشمه) و سنتورهايي با ساختار جديد و تندر از ساخته‌هاي شجريان است و پيش از اين در کنسرت‌هايي با حضور او درمقام خواننده روي صحنه رفته است.

محمدرضا شجريان در گفت‌وگو با روابط عمومي شرکت فرهنگي – هنري ‌دل‌آواز درباره برگزاري اين نمايشگاه گفت: «اين نمايشگاه ادامه همان نمايشگاهي است که در سال 1390 برگزار شد، با اين تفاوت که سازها براي عرضه در دنياي موسيقي و سفارش توليد به نمايش در مي‌آيد».

شجريان درباره وارد شدن سازهاي ابداعي به دنياي موسيقي ايراني گفت: «سازهاي ابداعي اين قابليت را دارد که در کنار سازهاي سنتي قرار بگيرد. من بيش از 50 سال است که با موسيقي، خواننده، نوازنده و آهنگساز در ارتباط هستم و از سوي ديگر سليقه مخاطب را مي شناسم؛ به همين دليل معتقدم که موسيقي ايران به سازهاي جديد و صداهاي تازه نياز دارد.» شجريان در ادامه با اشاره به شناخت خود از مقوله ساز، صدا و صدا‌دهي گفت: « در طول عمر حرفه‌اي هنري خود، دانش و تجربه کسب کردم و به اين نتيجه رسيده‌ام که در موسيقي ايران به سازهايي نياز است که نوازنده يا آهنگساز با آن راحت باشد و صداهاي تازه خلق کند.»

او با اشاره به استقبال جوانان از سازهاي ابداعي خود گفت: «موزيسين‌هاي جوان از سازهاي ابداعي استقبال مي‌کنند و هنرمندان قديمي، به دليل نگاهشان، در استفاده از اين سازها با احتياط برخورد مي‌کنند.

سازهاي ابداعي براي نسل بعد است و آنها از اين سازها که امکانات راحت‌تري در نوازندگي دارد، استفاده خواهند کرد.» شجريان در پايان تاکيد کرد: «اين سازها به‌تنهايي امکانات زيادي دارند، بايد به صحنه بروند و نوازنده‌ها با آن کار کنند تا به مرور زمان به آن عادت کنند.» گفتني است اولين نمايشگاه «سنتور‌ها و سازهاي ابداعي استاد محمدرضا شجريان» با 14 ساز ابداعي و 10 سنتور در اندازه‌هاي مختلف از 19 تا 23 ارديبهشت‌ماه سال 90 در تالار بهار خانه هنرمندان ايران برگزار شده بود.

در اين نمايشگاه سازهاي شهرآشوب، صراحي، ساغر، کرشمه، سبو، تندر و 2‌ساز جديد باربد و ارغنون به نمايش گذاشته شد. شجريان در مورد سازهاي ابداعي خود و اصلاحات آنها پس از گذشت اين مدت گفت: «اين سازها در 2‌سال گذشته در کنسرت‌ها نواخته شد و در اين مدت روي سازها کار کردم تا کيفيت سازها و صدادهي سازها بالا برود.»

پيش از اين محمدرضا شجريان با ارکستر بين‌المللي سازهاي نوين در کانادا و آمريکا و گروه شهناز در ايران، ترکيه و دبي کنسرت‌هايي اجرا کرده بود.



:: موضوعات مرتبط: محمد رضا شجریان، خبرنامه، ،

بزرگداشت پهلوان آواز ایران برگزار شد
تاریخ : سه شنبه 12 شهريور 1392
 
استاد شجریان: صدای «ایرج» متر و معیار است

 

 

 محمدرضا شجريان در مراسم تجليل از ايرج خواجه‌اميري گفت: صداي ايرج در تاريخ آواز‌خواني ما يک متر و معيار است و هر‌کس بخواهد در بالاترين حد حنجره، صدايي را مثال بزند مي‌گويد، صدا شبيه صداي ايرج است.اين مراسم شامگاه جمعه هشت شهريور ماه با حضور جمعي از هنرمندان در فرهنگسراي انديشه برگزار شد.

به گزارش ايسنا، شجريان در اين مراسم افزود: جاي تقدير دارد که از هنرمندان پيشکسوت قدرداني مي‌کنيم. وظيفه من بود هنگامي که شنيدم دوستان قصد دارند براي ايرج بزرگداشت بگيرند با افتخار بگويم من نيز شرکت مي‌کنم و در کنار اين عزيز بزرگوار هستم.

وي افزود: آن موقع که نوجوان بودم ايشان در اوج قدرت آواز خواندن بود. گاهي صحبت درباره تعريف و نيکي مي‌شود نمونه‌اش اين‌که امشب مانند چهل‌ سالگي‌اش بود. صداي قوي تا صد، 120 سالگي که انسان تنش سالم باشد مي‌تواند بخواند به شرط اينکه بدنش توانايي اين را داشته باشد که از پس اين آواز خواندن برآيد.

شجريان در ادامه اين مراسم با بيان اينکه ايرج پيشکسوت من بود و هست گفت: آن موقع که دبيرستان مي‌رفتيم ايشان در اوج خوانندگي بود صداي ايرج متر و معياري در آوازخواني بود. صافي‌،‌ صلابت،‌ قدرت‌،‌ پاکي و آن چهچه‌هاي مردانه که زده و مي‌زند بيانگر اين است که چه کرده تا متر و معيار شده است.او رکورددار در آوازخواني است و اميدوارم که صدسالگي‌اش را در همين جا جشن بگيريم.

جواد طوسي از منتقدان سينما نيز درباره استاد ايرج گفت: اگر بخواهيم براي يک ستاره در جايگاه تاريخي زنده ياد فردين ارزشي قائل شويم به طور اجتناب‌ناپذير در اين شمايل نگاري صداي استاد ايرج نقش کاملا موثر و تعيين کننده‌اي در اين محبوبيت داشت. اگر بعضي از اين جمع سن و سال من را داشته باشند‌، يادشان مي‌آيد که حتي تصنيف‌هاي ايشان که با لب خواني مرحوم فردين اجرا مي‌شد در محله‌ها زمزمه مي‌شد و جوانان مي‌توانستند اين ارتباط را از طريق اين تصنيف‌ها برقرار کنند. بهروز خلجي کارگردان فيلم «پهلوان آواز» هم درباره ايرج خواجه اميري گفت: به واسطه اين عصر زيبا که براي گراميداشت سال‌هاي سال تلاش در عرصه موسيقي و ترانه گردهم آمديم تا سر تعظيم فرود آوريم و به خصوص نسل جوان در برابر هنرمنداني که عمري را براي شادي مردم تلاش کردند و خون دل خوردند.اسماعيل آذر نيز از ديگر سخنرانان اين مراسم بود و گفت:در 18 سالگي براي تاج اصفهاني تار مي‌زدم و سال 80 آخرين باري بود که در کنار استاد شهناز دست به ساز زدم و هميشه با موسيقي از نزديک آشنا بوده و هستم. وي گفت: ايرج چند صفت داشت هيچگاه در طول عمرش کسي از وي منم نشنيد. ايرج متواضع‌ترين شخصيت هنرمند کشورمان بوده و هست اگر ايرج در فيلم خواند، نشان دهنده اين است که آدم‌ها در عين اينکه مي‌توانند کارهاي بزرگ و سنگيني اجرا کنند، در عين حال فيلم آن کارهاي آهنگين و مردم پسند و زيبا را شکل بدهند و اين به خاطر داشتن وجود و داشته‌هاي هنري بوده است.

استاد محمد‌موسوي نيز در خاطره‌اي گفت: روز عيد سال 1361 خدمت استاد بنان بودم به وي گفتم امسال به من عيدي دهيد گفتند چه بدهم‌، از او خواستم براي خوانندگي براي نسل جوان چيزي بگويد گفت: اي کاش خداوند صداي ايرج را به من مي‌داد اين حرف وي براي من واقعا ارزشمند بود که استاد بنان اينگونه از صداي ايرج تعريف کرد.

استاد فرهنگ شريف نيز به مدح شجريان پرداخت و گفت: ببينيد شجريان چگونه آنقدر زيبا راجع به همکار عزيزش صحبت کرد و اين واقعا قابل توصيف است که يک هنرمند در سطح محمدرضا شجريان اينگونه قدر هنر ايرج را بداند و بگويد که ما در هر صورت هميشه به صداي وي گوش مي‌کرديم.

در ادامه حسين خواجه‌اميري با استقبال شديد حاضران روي سن رفت و در حالي که حضار به احترام وي ايستاده بودند، پشت تريبون رفت و گفت: دوستان گفتني‌ها را گفتند و من نيز از حضور همه شما که امروز در اين محل جمع شده‌ايد ممنونم. از همه بزرگواراني هم که امروز تشريف آورده‌اند تشکري ويژه دارم و جا دارد از محمدرضا شجريان نيز سپاسگزاري کنم که امروز اينجا هستند که حضورشان هم باعث خوشحالي من و هم باعث خوشحالي همه شده است. امروز مي‌خواهم سرتان را درد بياورم و چند بيتي را برايتان شعرخواني کنم و بعد با چند قطعه شاد در خدمتتان هستم. ايرج با گفتن اين جمله و در بين تشويق‌هاي ممتد حاضران در سالن پشت ميکروفن قرار گرفت و شروع به خواندن کرد. ابتدا شعرخواني و بعد با قطعات پرطرفدارش چون «پرنده» حاضران را به وجد آورد. پس از اجراي ايرج‌، مجري برنامه از چند تن از اساتيد حاضر در سالن از جمله محمدرضا شجريان و فرهنگ شريف دعوت کرد تا براي اهداي لوح تقدير و هداياي ايرج روي صحنه بيايند.

 

 



:: موضوعات مرتبط: محمد رضا شجریان، خبرنامه، ،

همایون شجریان، سهراب پورناظری و آیین مشکاتیان روی صحنه رفتند
تاریخ : یک شنبه 23 تير 1392

 

 
 
 
شب پسران به پاس پدران
 
وقتی زخمه‌ها و آرشه‌ها و دست‌ها بر ساز نشست، نوایی آشنا فضای 1570متری تالار وحدت را در خود گم کرد؛ نوایی که با تصویر قدیمی اما آشنای پشت سرش پر از نوستالژی ناب بود. «پرویز مشکاتیان» و «محمدرضا شجریان» در کنار هم، روی پرده بزرگ و این سو همایون شجریان و آیین مشکاتیان در کنار سهراب پورناظری و گروه جوان موسیقی سیاوش روی صحنه آوایی را بازخوانی کردند که همه آن بیش از 900 نفری که در تالار وحدت بودند با آن قرابتی دیرین داشتند: «جان جهان دوش کجا بوده‌ای/ نی غلطم در دل ما بوده‌ای.»
تالار وحدت در بیستمین شب تیرماه، نقطه همراهی پسران و دختران خانواده‌های هنرمندی بود که در رشته‌های خود صاحب نام و جایگاه هستند. فرزندان خاندان‌های موسیقی و سینما که نه به اعتبار نام خانوادگی‌شان که به دلیل ویژگی‌های فردی و نام خودشان شناخته شده و مردم دوستشان دارند. حضوری که امیدواری به ادامه و زایش هنر ناب ایران در نسل بعدی را دارد. کنسرتی که شب گذشته با آخرین اجرا به پایان رسید.
روی صحنه همایون شجریان نقطه ثقل این اجراست. پسر بزرگ استاد محمدرضا شجریان که این روزها رسانه ملی آوای «ربنا»ی او را حذف کرده، اما این نوا، هنوز، از سفره‌های افطار بسیاری از روزه‌داران به گوش می‌رسد. آن طرف دوشادوش همایون، سهراب پورناظری در مقام تنظیم‌کننده قطعات و رهبر این ارکستر قرار گرفته است. کوچک‌ترین عضو خانواده هنرمند و بزرگ پورناظری که ملودی‌ها و آهنگ‌هایشان در ذهن کسانی که دل در گرو موسیقی ایرانی دارند، نشسته است. در کنار این دو، نام آشنای دیگری به چشم می‌خورد: 

 


:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،

ادامه مطلب
کنسرت ناظری از دیشب آغاز شد
تاریخ : شنبه 15 تير 1392
نوای «آتش در نیستان» در تالار «میلاد»
 
شرق: «آتش در نیستان» شاید یکی از خاطره‌انگیز‌ترین ملودی‌های شهرام ناظری است که خیلی از مخاطبان موسیقی سنتی ایران با آن خاطره مشترک دارند. خاطره‌ای که بعد از سال‌ها در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران به‌همراه ملودی‌های خاطره‌انگیز شهرام ناظری شامگاه جمعه زنده شد. ناظری بعد از سال‌ها از خلق این قطعات به‌یادماندنی در تازه‌ترین کنسرتش آنها را بازخوانی کرده است. قطعاتی چون «اندک‌اندک»، «لولیان»، «مولویه» و موسیقی مقامی کردستان که خیلی از ایرانی‌ها در 30سال گذشته با آنها زندگی کرده‌اند. ناظری پیش از این کنسرت در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به بازخوانی قطعاتی که در 30سال گذشته خوانده است؛ درباره این کنسرت گفته: «تجربه نشان داده زمانی که هنرمند اثر تازه و خلاقانه‌ای را به مخاطب ارایه می‌کند، مردم آرام‌آرام با او همراه می‌شوند، این همراهی برای هنرمند، بهترین تشویق و دلگرمی را به‌وجود می‌آورد.»


:: موضوعات مرتبط: شهرام ناظری، خبرنامه، ،

موسيقي هنوز «تابو» است
تاریخ : پنج شنبه 13 تير 1392

 

 
 
محمدرضا لطفی در گفت‌وگو با «شرق»:
موسيقي هنوز «تابو» است
 
 
 
خوب یا بد، موسیقی در ایران با سیاست تنیده شده است و این صحبت امروز و دیروز نیست. سال‌ها استادان موسیقی به روش‌های مختلف در هر عصری در حفاظتش کوشیده‌اند تا آن را به نسل‌های بعد منتقل کنند. «محمدرضا لطفی» از نسل موسیقیدانان تنیده با اجتماع است. او در دوره‌های مختلف نسبت به اتفاقات پیرامونش بی‌تفاوت نبوده؛ از همین‌رو همواره نقطه نظراتی جدی در باب رابطه سیاست و اجتماع و البته ارتباط این دو مقوله با موسیقی داشته است. بهانه این گفت‌وگو در ابتدا برپایی تور کنسرت‌های اخیرش در شهر‌های ایران بود. این گفت‌وگو اما، مصادف شد با روزهای پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور منتخب. «محمدرضا لطفی» در این گفت‌وگو از فضای این روزها، موانع پیش روی موسیقی و خواسته‌های موسیقیدانان گفت.
‌‌‌‌
‌سال گذشته بعد از اینکه به ایران بازگشتید، به موانعی اشاره می‌کردید که بر روند رشد موسیقی اعمال می‌شود. حالا در آستانه روی کار آمدن دولت یازدهم به نظرتان این موانع کمتر می‌شود؟
الان برای قضاوت خیلی زود است. تا آنجا که می‌دانم همواره با تغییر در کابینه دولت، درصدی از تغییرات اعمال می‌شود ولی درصد زیادی از این تغییرات قادر به اعمال‌شدن نیست. من به تغییرات بنیادی تنها از طریق دولت امیدی ندارم، ولی اگر استراتژی بقیه قوا و دولت یکسویه شود، دولت جدید می‌تواند کارهای بنیادی‌تری انجام دهد.
‌کمی بیشتر در باره یکسویه‌شدن استراتژی دولت و ساير اركان توضیح می‌دهید؟
بعد از انقلاب در دوره‌هایی، رییس‌جمهورهماهنگ با منافع مردم بوده و از اُتوریته بالایی نیز برخوردار بوده است. از نظر مذهبی هم برای مثال گاه رییس‌جمهور روحانی بوده و از بستر انقلاب بالا آمده، بنابراین با سیستم مشکل زیادی نداشته و چون از ابعاد مختلف قدرت برخوردار بوده، هماهنگ‌تر حرکت کرده است پس کارش موفق‌تر بوده. در غرب تمام نهادهای رسمی با سرمایه‌داران بزرگ و تولید‌گران، هماهنگ حرکت می‌کنند ولی در ایران برآیند نیروهای مولد اقتصادی، فرهنگی و هنری به یک نقطه نمی‌رسند. برآیند نیروهای ما هرز می‌رود. من برای اداره همین مکتب‌خانه میرزا عبدالله هم احتیاج به مدیریت دارم، بدون بررسی فاکتورها و تحقیق و شناخت، نمی‌شود هیچ حکومتی را به جای درستی هدایت کرد و همه یکدیگر را نفی می‌کنند. همه می‌گویند روش ما درست است و تازه پافشاری هم می‌کنند. خردجمعی حکم می‌کند که ما در کل نظام با رایزنی درست با متخصصان مساله را حل کنیم نه اینکه تعصب به خرج دهیم تا چرخه حرکت کند شده و نارسایی‌ها هرروز افزون‌تر شود.
‌در زمان ریاست‌جمهوری آقای خاتمی در عرصه موسیقی تغییراتی ایجاد شد، ولی

 


:: موضوعات مرتبط: محمد رضا لطفی، خبرنامه، ،

ادامه مطلب
نخستين جشن سالانه «موسيقي ما»
تاریخ : سه شنبه 11 تير 1392

 

 

 يکشنبه شب گذشته‌، نخستين جشن سالانه موسيقي ما درحالي برگزار شد که همايون شجريان بيشترين جايزه اين جشن را با خود به خانه برد و سهراب پور‌ناظري از اميدهايش به آينده روشن چهار سال پيش‌رو گفت.

در اين مراسم سهراب پور‌ناظري که با پاي شکسته بر صحنه حضور داشت گفت: خوشحالم براي نخستين بار تمامي اهالي موسيقي پاپ و سنتي در همه سنين از پيشکسوت گرفته تا جوان‌ترها جملگي زير يک سقف‌ جمع شده‌اند . اين نوازنده ادامه داد‌: ‌من سهراب پورناظري هستم متولد سال 62 و از 12 سالگي وارد عرصه موسيقي شدم. پدرم کيخسرو پورناظري موسس گروه شمس است و فکر مي‌کنم چند صد کنسرت و آلبوم روانه بازار شده که من هم در آن نقش داشته‌ام. اما من منظورم از اين سخنان معرفي خودم نبود بلکه مي‌خواهم بگويم نسل من کساني هستند که هم مورد تشويق قرار گرفته‌اند و هم مورد انتقاد، بنا براين شکست و پيروزي را باهم چشيده‌اند.

وي افزود: امشب مي‌خواهم درباره موضوعاتي حرف بزنم که پس از سا‌ل‌ها احساس مي‌کنم امکان گفتنش را پيدا کردم زيرا ماه گذشته در کشور ما اتفاق ويژه‌اي افتاده و کسي رئيس‌جمهور شده که پس از سال‌ها دغدغه موسيقي را درک مي‌کند ودر فيلم تبليغاتي‌اش از صداي استاد شجريان استفاده مي‌کند .

عضو گروه شمس ادامه داد: بالاخره بعد از مدت‌ها ما انرژي گرفتيم. اما متاسفانه هنوز چيزي به عنوان موسيقي حرفه‌اي نداريم. هنوز بعد از گذشت سال‌ها مارکتينگ و سالن خوبي در عرصه موسيقي نداريم و موسيقي مثل هميشه اولين هنري بوده که به آن ضربه وارد شده و نتوانسته به جايگاه مورد نظر خود دست پيدا کند چرا که رسيدن به اين جايگاه بدون حمايت دولت ممکن نيست. او ادامه داد: متاسفم مي‌گويم درحالي که موسيقي ما تا اين اندازه غني است و پر از اساتيدي است که به حق موسيقي ايران مديون تک‌تک آنان است اما بدبختانه شاهديم در کشورهاي ديگر دنيا آن گونه که بايد وشايد موسيقي ما را نمي‌شناسند‌. علاقمندان موسيقي ديگر کشورها اگر در هر سالن دنيا بدانند که حتي يک هندي برنامه دارد بدون اين که گروه موسيقي را بشناسند براي تماشاي آن برنامه از مدت‌ها قبل برنامه‌ريزي مي‌کنند اما متاسفانه به دليل اين که هميشه موسيقي درکشور ما مهجور و حتي مانند ميوه ممنوعه بوده هيچ‌گاه نتوانستيم در دنيا براي موسيقي‌مان جايگاهي درخور شان حقيقي اين موسيقي بسازيم زيرا اين مهم بدون حمايت دولت امکان‌پذير نيست. وي افزود: من اين شانس را داشته‌ام که براي اجرا به سفرهاي مختلف رفته‌ام و ديده‌ام که دولت‌ها از هنرمندانشان حمايت مي‌کنند. پس از شما مي‌خواهم اين بار دست به دست هم دهيم و مطالبات به حق خود را پيگيري کنيم. وقتي رييس‌جمهور منتخب در فيلم انتخاباتي خود و مناظره‌ها از علاقه خود به موسيقي و شجريان حرف مي‌زند پس اين حق ماست که اين بار مطالبات خود را پيگيري کنيم و در اين چهار سال نهايت تلاش خود را انجام دهيم تا موسيقي ايراني را به دنيا معرفي کنيم. اين سخنان پور‌ناظري با تشويق پي‌در‌پي مخاطبان حاضر در سالن همراه شد تا آن جا که او با پاي شکسته مجبور به برخواستن از صندلي و تعظيم به تماشاگران حاضر در سالن شد‌. او پس از صحبت‌هايش به اجراي برنامه با گروه خود پرداخت.

اما در بخش اهداي جايزه به برگزيدگان که مهمترين بخش برنامه محسوب مي‌شد و احسان عليخاني‌، اجراي آن را بر عهده داشت‌؛ بهترين قطعه موسيقي سنتي در سال 91 در دو بخش کارشناسي و مردمي ‌معرفي شد.

همايون شجريان برگزيده شد

در اين بخش قطعه موسيقايي «رودابه و زال» با خوانندگي همايون شجريان به عنوان قطعه منتخب دو شاخه کارشناسي و مردمي معرفي شد که اين خواننده جوايز خود را در حضور محمد سرير، محمد علي بهمني و مجيد درخشاني دريافت کرد.

همايون شجريان پس از دريافت تنديسش در سخناني گفت: 

 



:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،

ادامه مطلب
به حرمت يك عمر سربلندي و سالاري كسايي
تاریخ : چهار شنبه 16 آذر 1390

در امتداد فضاي سرزنده زاينده‌رود، درست وسط خيابان آذر خانه استاد، محكم و بي‌ادعا ما را به درون خود فرا مي‌خواند همانطور كه صداي ساز او همواره ما را به مامني دروني بازمي‌گرداند. آن سوي در چوبي سبز‌رنگ، حياطي جاي گرفته با باغچه‌اي جان‌پرور پوشيده از گل و گياه كه همه آن صفا و طراوت جلوه‌اي است از حضور سلاله پيامبر كه حالا مثل درخت چنار وسط خانه سال‌هاي كهنسالي را طي مي‌كند. آن طرف سنگفرش آجري كه حالا از جاي جاي آن مي‌تواني رد پاي صبا و محجوبي، تاج و شهناز، اديب خوانساري و ديگر هنرمنداني را ببيني كه حيات هنري اين سرزمين وامدار حضور سبزشان است، اتاقي قديمي جا خوش كرده كه يگانه دوران، استاد كسايي بزرگ روزهاي طاقت‌فرساي بيماري را در آن سپري مي‌كند؛ اتاقي كه به بركت وجود او به ميهماني آفتاب نشسته است، بگذريم از اينكه اين خانه به بهانه نوسازي، عريض كردن خيابان يا هر چيز ديگر شايد به زودي و با لطف شهرداري اصفهان! ويران شود... .
انگار همين ديروز بود كه همراه با احمد مسجدجامعي، استاد شجريان و جمع اندكي از شيفتگانش 85سالگي‌اش را به شادي نشستيم. كسايي بيمار بود اما حضور دوستدارانش را با موسيقي پاسخ گفت. تا چشم برهم زدني فرياد ني بود كه در نفس‌ها پيچيد. آن جنبش و چرخش و گردش نفس را هيچ‌گاه از ياد نمي‌برم. آهنگ دلنشيني كه از ناي كسايي برمي‌خاست همگام با افسانه دل‌آويز سپاهان راهي دراز را پيموده بود؛ راهي نه‌چندان هموار كه از آوارگي دلداده‌هايش حكايت‌ها بر جاي مانده است. لحظه‌اي بعد استاد، سه‌تاري در آغوش گرفت و با تردستي آن را نواخت؛ نواختني كه يك عمر سرايش عبادي و شهناز را به خاطرمان آورد. آن شب استاد آنچه را كه بايد، با جان و دل ما كرد، بعد هم از خاطرات سال‌هاي رونق هنرش گفت و همچنين از سكوت و خانه‌نشيني‌اش. گاهي كلام او پر از شكوه و شكايت بود و گاهي ديگر سرشار از ايماني پرشور به موسيقي؛ هنري كه رستگاري خود و دنياي پيرامونش را در آن مي‌ديد.
دلم مي‌خواهد همين يكي، دو روزه به اصفهان بروم به همان خانه قديمي، به اتاقي كه تا همين چند وقت پيش استاد با سالاري و سربلندي به ميزباني من و ديگر شيفتگانش مي‌نشست. نمي‌دانم سرنوشت مستندي كه از زندگي او ساخته بودند، به كجا كشيد. مهرداد دفتري كارگردان فيلم براي انتشار اثر به خيلي جاها رفت؛ از سازمان‌هاي فرهنگي و هنري گرفته تا بخش خصوصي كه حكايت آن را در جايي به تفصيل خواهم نوشت. 



:: موضوعات مرتبط: حسن کسایی، خبرنامه، ،

ادامه مطلب
اعتراض لطفی به شجریان؛ گفته‌ها و ناگفته‌ها
تاریخ : شنبه 5 آذر 1390

 

گفتگوی محمدرضا لطفی، نوازنده تار و سه تار با یک مجله در ایران و انتقادهایی که او در این گفت و گو از محمدرضا شجریان، خواننده موسیقی سنتی ایران کرده است، واکنش هایی را به همراه داشت.

محمدرضا لطفی در مصاحبه با مجله آسمان انتقادهای تندی را علیه محمدرضا شجریان مطرح کرده است. در این مصاحبه به آقای شجریان انتقاد شده که حالا که مشکلی برای اجرای برنامه هایش در ایران ندارد چرا اعتراض می کند یا چرا با رسانه هایی مانند بی بی سی و صدای آمریکا مصاحبه کرده است. آقای شجریان تا کنون در این باره اظهار نظری نکرده است.

آقای لطفی با اشاره به حجم بالای کار و کنسرت های آقای شجریان و اینکه آلبوم جدید محمدرضا شجریان مجوز انتشار گرفته و او برای برگزاری کنسرت هایش هم مشکلی ندارد گفت: امروز من شخصا نمی فهمم شجریان چرا اعتراض می کند.

این در حالیست که محمدرضا شجریان تا چندی پیش در مصاحبه های خود با رسانه ها اعلام کرده بود که به کنسرت های او مجوز داده نشده است.

محمدرضا لطفی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شجریان هیچ وقت به دنبال ایجاد یک جریان فرهنگی هنری مستقل با شرکت همکاران خودش نرفته است. یک شرکت اقتصادی به نام دل آواز درست کرده و کار خودش را مانند یک شرکت تولید کننده انجام می دهد و در آمد زایی خوبی هم از گذشته تا به امروز داشته و دارد.

سایت ها و منابع خبری حامی حکومت ایران مانند رجا نیوز و خبرگزاری فارس صحبت های آقای لطفی را به طور وسیع منعکس کردند اما از سوی دیگر این سخنان موجب دل آزردگی برخی دیگر شد؛ کسانی که ممکن است همگی لزوما از طرفداران آقای شجریان محسوب نشوند اما به نقش و تاثیر گذاری او همانند برخی دیگر از اساتید موسیقی سنتی از جمله خود آقای لطفی واقفند.

'کم لطفیِ لطفی'

 
باقی در ادامه مطلب

 



:: موضوعات مرتبط: محمد رضا شجریان، محمد رضا لطفی، خبرنامه، ،

ادامه مطلب


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.



 



360 رنگ
شرح غزلهای حافظ
صفحه اصلی
آرشیو مطالب
عناوین مطالب

ابزار هدایت به بالای صفحه