لذت موسیقی اصیل ایرانی را با اشتیاق دل پذیرا باشید

محمدرضا لطفي روايت برومند از رديف را منتشر مي کند
تاریخ : پنج شنبه 12 آبان 1390

 

محمدرضا لطفي(آهنگساز و نوازنده تار) از انتشار رديف ميرزا عبدالله به روايت  نورعلي خان برومند خبر داد.  لطفي به خبرنگار ايلنا گفت: رديف ميرزا عبدالله را به روايت زنده ياد نورعلي خان برومند ضبط کرده ام و بعداز عيد سال 1391 تصميم به انتشار آنها مي گيرم.  وي افزود: در اين روايت از رديف موسيقي; بخشي باعنوان تجزيه و تحليل رديف وجود دارد. زنده ياد برومند دستگاه شور را تجزيه و تحليل کرد اما با فوت ايشان; ديگر دستگاه هاي موسيقي تجزيه و تحليل نشد. به همين دليل; من; خود تجزيه و تحليل دستگاه هاي باقيمانده را انجام مي دهم و نتايج آنها را در سال 91 منتشر مي کنم. 

 

 

آواز ناظري براي اميركبير به صدا درآمد

صداي شهرام ناظري شواليه آواز اين بار براي بزرگداشت «اميركبير» به صدا درآمد.
به گزارش ، آلبوم موسيقي «اميركبير» به آهنگسازي پژمان طاهري، تازه‌ترين اثر شهرام ناظري از خوانندگان مطرح ايران زمين است كه در سال جاري منتشر مي‌شود. پس از انتشار آلبوم «سفر عسرت» كه واكنش‌هاي مختلفي را در محافل هنري و جمع منتقدان به وجود آورده بود، اين بار شواليه آواز ايران با اثري تازه در قالب دو سي‌دي به ميدان نشر موسيقي پا گذاشته است. پژمان طاهري آهنگساز اين اثر، پيش از اين كنسرت‌هاي زيادي را به همراه گروه ايراني و با خوانندگي شهرام ناظري و ديگر خوانندگان مطرح كشورمان در ايران و نقاط مختلف دنيا برگزار كرده بود كه از ميان اين برنامه‌ها، آلبوم «سوگواران خموش» با صداي عليرضا قرباني منتشر شد كه اثري درخور توجه و تحسين‌برانگيز بود.



:: موضوعات مرتبط: محمد رضا لطفی، شهرام ناظری، خبرنامه، ،

همایون شجریان
تاریخ : دو شنبه 9 آبان 1390

 

  • 60 دقيقه آواز براي جامعه امروز سنگين است
  • همايون شجريان كه به تازگي آلبوم موسيقي «شوق‌نامه» را منتشر كرده و سپس با اركستر سيمرغ به اروپا رفته است، اعتقاد دارد كه: 60 دقيقه آواز براي جامعه امروز سنگين است و بايد توازن ميان تصنيف‌خواني و آوازخواني ايجاد كرد. شجريان در پاسخ به اين پرسش كه چرا شيوه‌هاي متفاوتي را در آثار موسيقايي مختلف درپيش گرفته است‏، گفت: من معتقدم اثري از من كه 60 دقيقه آن آواز باشد، براي جامعه امروز سنگين است اگرچه اعتقاد ندارم كه آواز نبايد ارايه شود. شجريان كه اعتقاد دارد؛
    هركس در اين مسير اختيار خود را دارد و اگر مي‌تواند آواز خوب بخواند، بايد بخواند، بر وجود تعادل در آثار خود ميان تصنيف‌خواني و آوازخواني تاكيد و خاطرنشان كرد: هنرمندي مانند استاد شهناز كه الگويي براي نسل ماست؛ هميشه در تكنوازي‌هاي‌شان رعايت توازن بين جملات آوازي و چهارمضراب و قطعات ريتميك را مي‌كردند و سازهايي كه زده‌اند همگي به اندازه و بجاست؛ يعني به گونه‌اي مختصر، پرمحتوا و مفيد‌ساز زده‌اند.
    همايون شجريان در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه موسيقي ملي ما همزمان با شرايط سياسي- اجتماعي و فرهنگي جامعه پيش نرفته است و فرزند زمانه خود نيست‏، گفت: «همه مردم كار خوب را دوست دارند؛ طبيعتا اگر شما كاري ارايه دهيد كه فرزند زمانه خود باشد، با استقبال بيشتري مواجه خواهد شد. ممكن است هميشه آن كار را گوش ندهند ولي چون آن كار خوب است؛ هميشه آن را حفظ مي‌كنند.»
    شجريان با تاكيد بر اين موضوع كه موسيقي بايد به جايي برسد كه مخاطبان زيادي را به خود جلب كند، ضمن آنكه هدف خود را نيز حفظ كند، تصريح كرد: زماني كه اثري (هرچند با تيراژ پايين) را ارايه مي‌دهيم تا سطح سليقه مردم را بالا ببريم، كار درست و بجايي انجام داده‌‌ايم ولي اگر بخواهيم سطح سليقه مردم را به خاطر موقعيت و منافع شخصي خودمان پايين بياوريم، اين موضوع را نمي‌پسندم و به‌نظرم به موسيقي و فرهنگ شنيداري مردم خيانت كرده‌ايم. گوش مردم نيازمند كارهاي تازه و نو است اما اگر بخواهيم همچنان در موسيقي هيچ‌گونه تغييري ندهيم و به همان شيوه‌هاي قبل كار كنيم، بايد كارهاي درجه يك ارايه دهيم.
 
   

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: همایون شجریان، خبرنامه، ،

کتاب شیدا رونمایی شد
تاریخ : سه شنبه 3 آبان 1390

شماره دهم و يازدهم كتاب سال «شيدا» كه به همت محمدرضا لطفي و محسن حجاريان گردآوري شده است‌، رونمايي شد.

در ابتداي اين مراسم، محمدرضا لطفي از كمبود كار تحقيقی در موسيقي گلايه كرد و گفت: خانواده‌هاي ايراني بايد موسيقي را بدانند‌ آن هم به اندازه‌اي كه وقتي يك مطلب تخصصي موسيقي را مقابل‌شان قرار مي‌دهيد، توانايي درك آن را داشته باشند. اين هنرمند ادامه داد: همان‌طور كه همه ما چهار عمل اصلي در رياضي را مي‌دانيم در هر كشوري بايد چهار عمل موسيقي را هم بدانيم تا پيشرفت حاصل شود. در چنين وضعيتي است كه محققان مي‌توانند مطالب تخصصي‌تر در زمينه موسيقي بنويسند. اين آهنگساز و نوازنده در بخش ديگري از سخنانش تاكيد كرد: جلسات تخصصي موسيقي بايد ادامه پيدا كند. همه استادان موسيقي اعم از رديف‌دان‌، تصنيف‌دان‌، پيش‌درآمددان و... بايد دور هم جمع شوند و يك كلوپ تحقيقاتي براي موسيقي ايجاد كنند.



:: موضوعات مرتبط: محمد رضا لطفی، خبرنامه، ،

يادكرد آلبوم قاصدك
تاریخ : سه شنبه 3 آبان 1390

 

گفت‌وگو با زردشت اخوان‌ثالث، مجيد درخشاني، پوريا اخواص و شاهو عندليبي به بهانه انتشار آلبوم «چاووشي»

 

هميشه شنيدن شعر با صداي شاعر، لطف ديگري دارد. خصوصا اگر صداي مهدي اخوان‌ثالث باشد كه كمياب و دوست‌داشتني است. بيست و چند سال پيش، اثر «قاصدك» با دكلمه اين شاعر گرانمايه، از سوي شركت ابتكار و با آهنگسازي مجيد درخشاني منتشر شد. از آن به بعد، ما بوديم و سكوت صداي اخوان. نسل تازه هم داشت با شعرهايش روبه‌رو مي‌شد و مي‌فهميد كه شاگرد بزرگ نيما، همسايه تاريخي سعدي، حافظ و فردوسي شده است كه هم خوان هشتم را سروده و هم آخر شاهنامه را. باري، امروز، اثر دوم با نام «چاووشي» با تلاش فرزند شاعر، زردشت اخوان‌ثالث و مجيد درخشاني پا به عرصه گذاشته. چاووشي نام يكي از اشعار اخوان‌ثالث است كه در آن با زبان شعري و گيراي خويش، سه راه پيش‌روي انسان امروز – يا لااقل انسان اقليم ما- پيش مي‌گذارد كه خودش راه سوم را برگزيد. به بهانه انتشار آلبوم چاووشي، با زردشت اخوان‌ثالث، مجيد درخشاني، پوريا اخواص و شاهو عندليبي به گفت‌وگو نشستيم...

‌‌‌‌‌جناب درخشاني، در ابتدا توضيح دهيد كه چگونه پس از آلبوم قاصدك و پس از ساليان دراز، دوباره مهياي ساختن اثري با صداي اخوان‌ثالث شديد؟
درخشاني: بيست و چند سال پس از قاصدك، به همت چند نفر از دوستان‌مان بود كه اين اتفاق دوباره افتاد. من زردشت را دورادور مي‌شناختم و آشنايي چنداني با او نداشتم. چند سال پيش، دوستان باعث آشنايي ما شدند و در همان جلسه اول طرح كار را ريختيم و از همه نظر با يكديگر توافق كرديم. اين شانسي بود كه پس از بيست و چند سال نصيب من شد كه بر شعرهاي اخوان موسيقي بسازم. با اينكه امكانات‌مان براي شروع كار بسيار محدود بود، كار خوبي از آب درآمد. اين اثر تفاوت‌هاي زيادي با كار قبلي دارد، براي مثال شعري به صورت آواز با صداي پوريا اخواص اجرا شده. زردشت هم خيلي براي اين آلبوم زحمت‌كشيد و يك تنه ايستاد.
زردشت: به همت و همياري شما بود و البته اين كار ادامه دارد. خوشبختانه آقاي درخشاني با مهر و شناخت و عشقي كه به اين كار دارد، دست ما را باز گذاشت و اميد است كه چند كار پياپي را انجام دهيم. تا جايي كه صداي اخوان را داشته باشيم از همان استفاده مي‌كنيم و حتي اگر كيفيت مناسبي هم نداشته باشد آن را پالايش خواهيم كرد و اگر شعر با صداي اخوان در دست نباشد، با صداي ديگر يا گوينده ديگري ضبط مي‌شود.
‌آلبوم با موسيقي شروع مي‌شود و البته در اينجا كلام و موسيقي با هم گيرايي زيادي دارند. آقاي درخشاني، موسيقي خط‌ها و تم‌هاي مشخصي را دنبال مي‌كند؛ اما همانند بسياري از آثار موسيقي ما، در اين آلبوم نيز گاهي مجالي براي بداهه‌نوازي وجود داشته...
درخشاني: بيشتر كارها از قبل نوشته شده بود، اما گهگاه سازهاي سلو، نظير تار و ني به صورت تك‌ساز و تحت‌تاثير شعر، حالت بداهه را پيدا ‌كردند.
‌اما در اين اثر مي‌بينيم كه موسيقي تا آخر، ملودي‌هاي مشخصي دارد كه اين ملودي‌ها در جاي‌جاي اثر برمي‌گردند و بارها تكرار مي‌شوند و تقريبا شبيه كار قاصدك است اما وقتي صداي اخوان‌ثالث با آن شعر جانانه مي‌آيد، موسيقي از يك‌نواختي درمي‌آيد و به نوعي از ملال نجات مي‌يابد. نظر خودتان چيست؟
درخشاني: واقعا همين‌طور است. 35سالي مي‌شود كه من با اين صدا و اشعار مأنوسم. بزرگ‌ترين ويژگي تاثيرگذار در اين كار، صميميت و خودماني بودن لحن شعرخواني اخوان است. اصلا هيچ نوع صداي ساختگي مثل صداي يك گوينده‌اي كه مي‌خواهد شعر بخواند وجود ندارد. زبان عادي خودش است و به سرعت تاثيرش را مي‌گذارد. فكر مي‌كنم در اينجا زردشت بهتر مي‌تواند اين نكته را تاييد كند.
زردشت: با توجه به پرسش شما بايد بگويم قصد در همين بود كه اين كار، حال و هواي قاصدك را هم داشته باشد. يعني به نوعي يادكردي از آلبوم قاصدك در آن باشد. چراكه موسيقي قاصدك به دل مردم نشسته بود و آن را پسنديده بودند.

 

به ادامه مطلب بروید



:: موضوعات مرتبط: مجید درخشانی، خبرنامه، ،

ادامه مطلب
آثارفخرالديني نت نويسي و منتشر مي شود
تاریخ : دو شنبه 2 آبان 1390

 

فرهاد فخرالديني که به تازگي ارکستر ملي مهرنوازان را به صحنه برده است از نت نويسي تمام آثار موسيقايي خود و انتشار آنها خبر داد. در اين کتاب نام همه گوشه هاي موسيقي به همراه تجزيه و تحليل آنها ذکر شده است.  فرهاد فخرالديني،آهنگساز و رهبري ارکستر ملي مهرنوازان با اعلام اين خبر گفت: در حال حاضر قطعات سربداران و ابن سينا توسط بهرام بهمرام نت نويسي شده است و به زودي همه آثارم به همراه يک کتاب تجزيه موسيقي ايراني منتشر مي شود. وي افزود: همچنين آقاي بهمرام قرار است به صورت يک سوئيت سمفونيک دربيايد;البته اين قطعه قبلا توسط ارکستر سمفونيک باکو اجرا شده و يک اجراي صحنه اي هم در سال 1370 داشتيم.  فخرالديني همچنين از انتشار کتاب " تجزيه و تحليل موسيقي ايران" خبر داد و خاطرنشان کرد: در اين کتاب تمام رديف هاي موسيقي ايراني تجزيه شده و نام همه گوشه هاي موسيقي به همراه تجزيه و تحليل آنها ذکر شده است.  فخرالديني با تاکيد بر اين موضوع که اين کتاب يک اثر راهگشا در موسيقي ايراني به شمار مي آيد، اظهار داشت: من ديدگاه هاي خاصي درباره موسيقي دارم و موسيقي ايراني را مثل يک فرش و يک گنبد مي بينم و آکوردها موجود در موسيقي غربي را هم آنگونه مي بينم; در همين راستا دراين اثر مکتوب نيازي نبود که هارمونيک کلاسيک را درون اين کتاب بنويسم; چرا که کتاب حجم وسيعي پيدا مي کرد و خواننده را خسته مي کرد.



:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،

دانلود شماره دوم فصلنامه خانه موسیقی ایران
تاریخ : دو شنبه 2 آبان 1390

 

دومین شماره فصلنامه خانه موسیقی ایران

 

در این شماره از فصلنامه خانه موسیقی مطالبی با عناوین سرآغاز، تاثیر موسیقی بر هوش و فراگیری کودکان(کامبیز روشن روان)، هنرمندان را مردم تایید می کنند(گفتگو  با محمدرضا شجریان)، اهداف خانه موسیقی بلند مدت است(گفتگو با داریوش پیرنیاکان)، جستجوی مفهوم ضربی، حکیم روح، یک استثناء برای موسیقی، کنسرت های داغ تابستان، بازار نشر آثار موسیقی در تابستان، تازه های نشر فرهنگستان هنر منتشر شده است.

همچنین در دیگر مطالب فصلنامه می توان گزارش و خبر هایی را از فعالیت های خانه موسیقی و تعاونی مسکن در سه ماهه تابستان مطالعه کرد.

 

دانلود در ادامه مطلب



:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،

ادامه مطلب
اخباری از استادان محمدرضا شجریان و محمد رضا لطفی
تاریخ : دو شنبه 2 آبان 1390

 

استاد  شجريان در كارولينا

 

به دنبال اجراهاي موفق محمدرضا شجريان و گروه «شهناز» در اروپا، اين خواننده مطرح در تاريخ 28 آوريل 2012 در مركز هنري دورهام در كاروليناي شمالي روي صحنه خواهد رفت. قرار است استاد شجريان در اين كنسرت با همراهي 17 نوازنده روي صحنه برود و همچون كنسرت اروپا از سازهاي ابداعي‌اش هم استفاده مي‌كند.

 

 

محمدرضا لطفي به صحنه مي‌رود

محمدرضا لطفي پس از يك سال و نيم دوري از صحنه با همراهي گروه بزرگ هم‌نوازان شيدا به خوانندگي عليرضا فريدون‌پور از 25 تا 27 آبان‌ در سالن ميلاد روي صحنه مي‌رود. در بخش نخست محمدرضا لطفي با اجراي قطعاتي در دستگاه‌هاي مختلف به تك‌نوازي مي‌پردازد.

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،

داریوش پیرنیاکان کنسرت با گروه شهنازی
تاریخ : پنج شنبه 28 مهر 1390

 


كنسرت پيرنياكان با گروه شهنازي

داريوش پيرنياكان آهنگساز و استاد دانشگاه از برگزاري كنسرتي با گروه شهنازي خبرداد. اين نوازنده تار و سه‌تار  گفت: هم‌اكنون در حال تمرين با گروه شهنازي هستيم و در نظر داريم كنسرت‌مان را بعد از ماه‌هاي محرم و صفر در تالار وحدت تهران به روي صحنه ببريم. وي افزود: همه قطعات اين كنسرت از ساخته‌هاي خودم است كه در دو بخش دشتي و ماهور احتمالاً در هفته آخر بهمن يا هفته اول اسفند برگزار مي‌شود. اين پژوهشگر با بيان اينكه به احتمال زياد در تالار وحدت كنسرت خواهند داشت خاطرنشان كرد: خوانندگي كنسرت گروه شهنازي را حميدرضا نوربخش به عهده دارد كه اشعاري از حافظ، سعدي و برخي از شاعران معاصر كشورمان را خواهد خواند.

 

 



:: موضوعات مرتبط: داریوش پیرنیاکان، خبرنامه، ،

فرهاد فخرالدینی
تاریخ : پنج شنبه 28 مهر 1390

 

فخرالديني بعد از دو سال به روي صحنه رفت

 

ارکستر موسيقي مهرنوازان به رهبري فرهاد فخرالديني شب گذشته اولين کنسرت خود را به خوانندگي سالار عقيلي و تکنوازي تار کيوان ساکت برگزار کرد. در اين کنسرت که سه شنبه شب در سالن ميلاد نمايشگاه تهران برگزار شد،  ارکستر موسيقي مهرنوازان با تشويق هاي مردم به روي سن آمد و به رهبري فخرالديني و خوانندگي سالار عقيلي در بخش اول قطعاتي چون «شورآفرين» از ساخته هاي علي اکبر قرباني، «آتش عشق» با ملودي از فريدون حافظي، شعر اسماعيل فرزانه و ارکستراسيون شهرام توکلي ،«بادبان کاغذي» از ساخته هاي محسن حسيني با شعري از بيژن ارژن و قطعه «باشباهنگ» از ساخته هاي مازيار حيدري با شعري از فريدون مشيري، «افسوس» از ساخته هاي کيوان ساکت با دکلمه سعيد حجت پناه،  «راپسودي چهارگاه» از ساخته هاي کيوان ساکت با تک نوازي تار اين هنرمند،  «شب» از منصور نريمان با شعري از محمد سعيد ميرزايي و ارکستراسيون شهرام توکلي و «خوشه چين» از ساخته هاي روح الله خالقي با شعر کريم فکور و ارکستراسيون شهرام توکلي، «دختر کولي» با ملودي عباس شاپوري و شعر معيني کرمانشاهي و ارکستراسيون شهرام توکلي اجرا شد. با استراحتي کوتاه ارکستر قطعه «حالا چرا» از ساخته هاي روح الله خالقي با شعري از شهريار و ارکستراسيون فرهاد فخرالديني،«دگر چه خواهي» از ساخته هاي حبيب الله بديعي با شعري از نواب صفا و ارکستراسيون شهرام توکلي و... اجرا کردند.



:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،

مصاحبه ای با استاد حسین علیزاده در آستانه 60 سالگی ایشان
تاریخ : سه شنبه 6 شهريور 1390

مصاحبه یک پژوهشگر موسیقی با استاد علیزاده

ما که از دور نگاه می‌کنیم به نظرمان می‌رسد که نسل جوان‌تر موسیقیدانان، پس از گذر از یک دوره خفقانی و پس از یک دوره رجعت مطلق به سنت، با همت و اراده خود روزنه‌های تازه‌ای را برای نوآوری گشوده‌اند. نام شما را همیشه در صدر فهرست این نوآوران دیده‌ایم. نظرتان درباره این دگرگونی‌ها چیست؟

پرسش شما را باید بیشتر توضیح داد. اصلا باید ببینیم به چه چیز می‌توانیم بگوئیم "نو" و یا بدانیم که منظورمان از سنت چیست؟

در مورد موسیقی سنتی ایران نامعلوم‌ها زیاد است. از جمله این که آیا این سنت دارای یک تاریخ دیرینه است و یا گذشته‌‌های نزدیک را در بر می‌گیرد.

چیزی که امروز به آن سنت می‌گویند و به آن با تعصب نگاه می‌کنند در واقع همان چیزی است که از زمان قاجار جا افتاده است. البته نه این که همه گنجینه موسیقی سنتی در دوره قاجار به وجود آمده باشد، نه! در این دوره ولی جمع‌آوری و مدون شده است. آن‌چه را که متعصبان بر آن پا فشاری می‌کنند و می‌گویند که نباید تغییر کند، در واقع سنت نیست، مربوط به همین قرن گذشته است. و می‌دانیم که در تاریخ یک قرن زمان درازی نیست.

خوشحالیم که این حرف‌ها را از زبان کسی می‌شنویم که خود زیر و زبر موسیقی سنتی را عمیقا آموخته است.

شمامی‌دانید که من پس از آن که در دوره ابتدائی، آموختن موسیقی را نزد "هوشنگ ظریف" آغاز کردم، رفتم به کلاس استاد "علی اکبر شهنازی". شهنازی بزرگترین یادگار استادان سنتی، "خاندان هنر" و در واقع می‌شود گفت که عصاره موسیقی سنتی بود. پس من- و همین طور دوستان دیگر- که موسیقی را نزد اینگونه استادان کار کرده‌ایم، به هر صورت زیر و بم آن را شناخته‌ایم. من ولی بعد به یک مسئله دیگری توجه پیدا کردم. از آن جا که موسیقی در تاریخ ما همیشه با مذهب مشکل داشته، بسیاری از موسیقیدانان و نظریه‌پردازان موسیقی از این سرزمین خارج شده و از زمینه موسیقی ایران حذف شده‌اند. در نتیجه موسیقی در خفا- و به دست مطربان و دوره گردان- به زندگی خود ادامه داده است. قرن‌ها بعد در دوره قاجار چند تنی از موسیقیدانان به این فکر افتادند که آن‌چه را که از سنت موسیقی به صورت شفاهی باقی مانده گردآوری کنند که از بین نرود...

ادامه  مصاحبه در ادامه مطلب



:: موضوعات مرتبط: حسین علیزاده، خبرنامه، ،

ادامه مطلب

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.



 



360 رنگ
شرح غزلهای حافظ
صفحه اصلی
آرشیو مطالب
عناوین مطالب

ابزار هدایت به بالای صفحه