لذت موسیقی اصیل ایرانی را با اشتیاق دل پذیرا باشید

محمد رضا لطفی و محمد قوی حلم-بهانه از توست
تاریخ : سه شنبه 18 تير 1392



:: موضوعات مرتبط: محمد رضا لطفی، ،

ادامه مطلب
محمد رضا لطفی و ناصر فرهنگ فر -همیشه در میان
تاریخ : دو شنبه 17 تير 1392



:: موضوعات مرتبط: محمد رضا لطفی، ،

ادامه مطلب
موسيقي هنوز «تابو» است
تاریخ : پنج شنبه 13 تير 1392

 

 
 
محمدرضا لطفی در گفت‌وگو با «شرق»:
موسيقي هنوز «تابو» است
 
 
 
خوب یا بد، موسیقی در ایران با سیاست تنیده شده است و این صحبت امروز و دیروز نیست. سال‌ها استادان موسیقی به روش‌های مختلف در هر عصری در حفاظتش کوشیده‌اند تا آن را به نسل‌های بعد منتقل کنند. «محمدرضا لطفی» از نسل موسیقیدانان تنیده با اجتماع است. او در دوره‌های مختلف نسبت به اتفاقات پیرامونش بی‌تفاوت نبوده؛ از همین‌رو همواره نقطه نظراتی جدی در باب رابطه سیاست و اجتماع و البته ارتباط این دو مقوله با موسیقی داشته است. بهانه این گفت‌وگو در ابتدا برپایی تور کنسرت‌های اخیرش در شهر‌های ایران بود. این گفت‌وگو اما، مصادف شد با روزهای پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور منتخب. «محمدرضا لطفی» در این گفت‌وگو از فضای این روزها، موانع پیش روی موسیقی و خواسته‌های موسیقیدانان گفت.
‌‌‌‌
‌سال گذشته بعد از اینکه به ایران بازگشتید، به موانعی اشاره می‌کردید که بر روند رشد موسیقی اعمال می‌شود. حالا در آستانه روی کار آمدن دولت یازدهم به نظرتان این موانع کمتر می‌شود؟
الان برای قضاوت خیلی زود است. تا آنجا که می‌دانم همواره با تغییر در کابینه دولت، درصدی از تغییرات اعمال می‌شود ولی درصد زیادی از این تغییرات قادر به اعمال‌شدن نیست. من به تغییرات بنیادی تنها از طریق دولت امیدی ندارم، ولی اگر استراتژی بقیه قوا و دولت یکسویه شود، دولت جدید می‌تواند کارهای بنیادی‌تری انجام دهد.
‌کمی بیشتر در باره یکسویه‌شدن استراتژی دولت و ساير اركان توضیح می‌دهید؟
بعد از انقلاب در دوره‌هایی، رییس‌جمهورهماهنگ با منافع مردم بوده و از اُتوریته بالایی نیز برخوردار بوده است. از نظر مذهبی هم برای مثال گاه رییس‌جمهور روحانی بوده و از بستر انقلاب بالا آمده، بنابراین با سیستم مشکل زیادی نداشته و چون از ابعاد مختلف قدرت برخوردار بوده، هماهنگ‌تر حرکت کرده است پس کارش موفق‌تر بوده. در غرب تمام نهادهای رسمی با سرمایه‌داران بزرگ و تولید‌گران، هماهنگ حرکت می‌کنند ولی در ایران برآیند نیروهای مولد اقتصادی، فرهنگی و هنری به یک نقطه نمی‌رسند. برآیند نیروهای ما هرز می‌رود. من برای اداره همین مکتب‌خانه میرزا عبدالله هم احتیاج به مدیریت دارم، بدون بررسی فاکتورها و تحقیق و شناخت، نمی‌شود هیچ حکومتی را به جای درستی هدایت کرد و همه یکدیگر را نفی می‌کنند. همه می‌گویند روش ما درست است و تازه پافشاری هم می‌کنند. خردجمعی حکم می‌کند که ما در کل نظام با رایزنی درست با متخصصان مساله را حل کنیم نه اینکه تعصب به خرج دهیم تا چرخه حرکت کند شده و نارسایی‌ها هرروز افزون‌تر شود.
‌در زمان ریاست‌جمهوری آقای خاتمی در عرصه موسیقی تغییراتی ایجاد شد، ولی

 


:: موضوعات مرتبط: محمد رضا لطفی، خبرنامه، ،

ادامه مطلب
محمدرضا لطفی -هزار مضراب
تاریخ : دو شنبه 10 تير 1392

 



:: موضوعات مرتبط: محمد رضا لطفی، ،

ادامه مطلب
محمدرضا لطفی و عبدالنقی افشارنیا و امید لطفی-بی خود شده
تاریخ : دو شنبه 10 تير 1392

 



:: موضوعات مرتبط: محمد رضا لطفی، ،

ادامه مطلب
استاد شجریان و لطفی-سپیده
تاریخ : پنج شنبه 10 آذر 1390

 

 

دلا دیدی که خورشید از شب سرد

                                چو آتش سر ز خاکستر برآورد
زمین و آسمان گلرنگ و گلگون

                      جهان دشت شقایق گشت از این خون
نگر تا این شب خونین سحرکرد

                             چه خنجرها که از دل‌ها گذر کرد
ز هر خون دلی سروی قد افراشت

                           ز هر سروی تذروی نغمه برداشت
صدای خون در آواز تذرو است

                                دلا این یادگار خون سرو است

 

 

دانلود در ادامه مطلب



:: موضوعات مرتبط: محمد رضا شجریان، محمد رضا لطفی، ،

ادامه مطلب
استاد شجریان و استاد لطفی-معمای هستی
تاریخ : چهار شنبه 9 آذر 1390

مرا می‌بینی و هر دم زیادت می‌کنی دردم
تو را می‌بینم و میلم زیادت می‌شود هر دم
به سامانم نمی‌پرسی نمی‌دانم چه سر داری
به درمانم نمی‌کوشی نمی‌دانی مگر دردم
نه راه است این که بگذاری مرا بر خاک و بگریزی
گذاری آر و بازم پرس تا خاک رهت گردم
ندارم دستت از دامن بجز در خاک و آن دم هم
که بر خاکم روان گردی بگیرد دامنت گردم
فرورفت از غم عشقت دمم دم می‌دهی تا کی
دمار از من برآوردی نمی‌گویی برآوردم
شبی دل را به تاریکی ز زلفت باز می‌جستم
رخت می‌دیدم و جامی هلالی باز می‌خوردم
کشیدم در برت ناگاه و شد در تاب گیسویت
نهادم بر لبت لب را و جان و دل فدا کردم
تو خوش می‌باش با حافظ برو گو خصم جان می‌ده
چو گرمی از تو می‌بینم چه باک از خصم دم سردم

 

دانلود در ادامه مطلب



:: موضوعات مرتبط: محمد رضا شجریان، محمد رضا لطفی، ،

ادامه مطلب
استاد شجرین و گروه شیدا-چهره به چهره
تاریخ : چهار شنبه 9 آذر 1390

 

 

گر به تو افتدم نظر چهره به چهره روبه رو

شرح دهم غم تو را نکته به نکته مو به مو

ساقی باقی از وفا باده بده سبو سبو

مطرب خوش نوای را تازه به تازه گو به بگو

میرود از فراق تو خون دل از دو دیده ام

دجله به دجله یم به یم چشمه به چشمه جو به جو

 

دانلود در ادامه مطلب

 



:: موضوعات مرتبط: محمد رضا شجریان، محمد رضا لطفی، ،

ادامه مطلب
اعتراض لطفی به شجریان؛ گفته‌ها و ناگفته‌ها
تاریخ : شنبه 5 آذر 1390

 

گفتگوی محمدرضا لطفی، نوازنده تار و سه تار با یک مجله در ایران و انتقادهایی که او در این گفت و گو از محمدرضا شجریان، خواننده موسیقی سنتی ایران کرده است، واکنش هایی را به همراه داشت.

محمدرضا لطفی در مصاحبه با مجله آسمان انتقادهای تندی را علیه محمدرضا شجریان مطرح کرده است. در این مصاحبه به آقای شجریان انتقاد شده که حالا که مشکلی برای اجرای برنامه هایش در ایران ندارد چرا اعتراض می کند یا چرا با رسانه هایی مانند بی بی سی و صدای آمریکا مصاحبه کرده است. آقای شجریان تا کنون در این باره اظهار نظری نکرده است.

آقای لطفی با اشاره به حجم بالای کار و کنسرت های آقای شجریان و اینکه آلبوم جدید محمدرضا شجریان مجوز انتشار گرفته و او برای برگزاری کنسرت هایش هم مشکلی ندارد گفت: امروز من شخصا نمی فهمم شجریان چرا اعتراض می کند.

این در حالیست که محمدرضا شجریان تا چندی پیش در مصاحبه های خود با رسانه ها اعلام کرده بود که به کنسرت های او مجوز داده نشده است.

محمدرضا لطفی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شجریان هیچ وقت به دنبال ایجاد یک جریان فرهنگی هنری مستقل با شرکت همکاران خودش نرفته است. یک شرکت اقتصادی به نام دل آواز درست کرده و کار خودش را مانند یک شرکت تولید کننده انجام می دهد و در آمد زایی خوبی هم از گذشته تا به امروز داشته و دارد.

سایت ها و منابع خبری حامی حکومت ایران مانند رجا نیوز و خبرگزاری فارس صحبت های آقای لطفی را به طور وسیع منعکس کردند اما از سوی دیگر این سخنان موجب دل آزردگی برخی دیگر شد؛ کسانی که ممکن است همگی لزوما از طرفداران آقای شجریان محسوب نشوند اما به نقش و تاثیر گذاری او همانند برخی دیگر از اساتید موسیقی سنتی از جمله خود آقای لطفی واقفند.

'کم لطفیِ لطفی'

 
باقی در ادامه مطلب

 



:: موضوعات مرتبط: محمد رضا شجریان، محمد رضا لطفی، خبرنامه، ،

ادامه مطلب
سالروز تولد نیما-داروگ ساخته استاد لطفی با صدای استاد شجریان
تاریخ : شنبه 21 آبان 1390

 

 

كمتر كسي علي اسفندياري را مي‌شناسد اما نيما يوشيج آوازه‌اي جهاني دارد. كسي كه توانست معيارهاي هزارساله شعر فارسي را كه تغييرناپذير و مقدس و ابدي مي‌نمودند، با شعرها و رأي‌هاي محكم و مستدلش، تحول بخشد. در واقع نيما از وزن و قافيه كه مربوط به شعر كهن است، سود مي‌برد ولي با بلند و كوتاه كردن مصراع‌ها، جان تازه‌اي به شعر مي‌بخشيد.
او بيست‌ويكم آبان‌ماه سال 1276 در يكي از مناطق رشته كوه البرز در منطقه‌اي به‌نام يوش، ديده به جهان گشود و 62 سال در اين كره خاكي نفس كشيد. پايان زندگي نيما بيماري ذات‌الريه بود كه انتقال به تهران هم كفاف معالجه او را نداد و در 13 دي‌ماه 1338 آغازكننده‌ راهي نو در شعر فارسي، براي هميشه خاموش شد.
او كه با تحول در شعر فارسي گاه بسيار تمجيد و بسيار هم مورد تمشيت قرار گرفت، در بخشي از وصيت نامه‌اش آورده است: «.... هيچ‌يك از كساني كه به پيروي از من شعر صادر فرموده‌اند در كار نباشند. دكتر محمد معين كه مَثَلِ صحيح علم و دانش است، كاغذ پاره‌هايِ مرا بازديد كند.
دكتر محمد معين كه هنوز او را نديده‌ام مثل ِ كسي است كه او را ديده‌ام. اگر شرعاً مي‌توانم قيّم براي ِ ولد ِ خود داشته باشم، دكتر محمّد معين قيّم است؛ ولو اين‌كه او شعر ِ مرا دوست نداشته باشد. اما ما در زماني هستيم كه ممكن است همه اين اشخاص ِ نامبرده از هم بدشان بيايد و چقدر بيچاره است انسان...!»

 

خشک آمد کشتگاه من
در جوار کشت همسایه.
گر چه می گویند: " می گریند روی ساحل نزدیک
سوگواران در میان سوگواران."
قاصد روزان ابری، داروگ! کی می رسد باران؟
 
بر بساطی که بساطی نیست
در درون کومه ی تاریک من که ذره ای با آن نشاطی نیست
و جدار دنده های نی به دیوار اطاقم دارد از خشکیش می ترکد
ـــ چون دل یاران که در هجران یاران ـــ
قاصد روزان ابری، داروگ! کی می رسد باران؟

 

دانلود در ادامه مطلب

 



:: موضوعات مرتبط: محمد رضا شجریان، محمد رضا لطفی، ، ،

ادامه مطلب


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.



 



360 رنگ
شرح غزلهای حافظ
صفحه اصلی
آرشیو مطالب
عناوین مطالب

ابزار هدایت به بالای صفحه